Antall avganger — vel 20 - reduseres på de fleste av Braathens ruter i Norge. Ruten fra Oslo til Ålesund blir redusert fra seks til fire rundturer, til Kristiansand fra syv til fem, til Bergen fra elleve til åtte, til Bodø fra fire til tre, til Stavanger fra tolv til åtte, til Tromsø fra 4,5 til 3, til Trondheim fra 13,5 til 8,5, og fra Oslo til Molde blir antall rundturer redusert fra fem til fire.

Følgende utenlandsruter legges ned: Før årsskiftet slutter Braathens å fly Oslo- London og Stav-anger- Newcastle. Det nederlandske flyselskapet KLM tar fra 1.april neste år over ruten Bergen- Amsterdam og Stavanger- Amsterdam.

Kan bli mer

— I selskapet er vi redd for at vi ennå ikke har nådd "gulvet" når det gjelder utviklingen i markedet, og derfor kan vi ikke si i dag at det ikke kan komme flere reduksjoner i ruter og antall ansatte, sier informasjonsdirektør Geitvik i Braathens.

Han vil ikke peke på enkelte byer som kommer spesielt tungt ut når det gjelder reduksjonen i an-tall ansatte. Hvor mange som må sies opp, er det foreløpig for tidlig å si.

Geitvik tror at arbeidet med bemanningsreduksjoner vil gå greit mellom ledelsen og de ansattes organisasjoner. Han er overbevist om at fagforeningene har sett at verden har forandret seg.

— Stort sett alle flyselskaper i den vestlige verden har tilpasset produksjonen etter etterspørselen, og nå må også vi, sier Geitvik.

(NTB)

SISTE REIS?:Et Braathens-fly takser inn mot en av ankomstslusene på Gardermoen. Dette flyet blir kanskje ett av de ni som Braathens må parkere for lengre tid på grunn av at det ikke er nok passasjerer. (Foto: Anders Knudsen, Scanpix arkiv)