ÅSMUND EGELAND, PÅL ANDREAS MÆLAND

Spørsmålet er bare hvordan brannen kunne oppstå.

— Brannen startet ikke i selve maskinrommet, men i det såkalte løftevifterommet, som ligger i seksjonen mellom skroget og luftputene som bærer fartøyet, bekrefter flaggkommandør Trond Grytting. Som sjef for Kysteskadren har han hovedansvaret for samtlige fartøyer på Haakonsvern.

Om bord i KNM «Rauma», «Orkla» sitt søsterskip, er de heller ikke i tvil om at brannen begynte i vifterommet. Men de vet ikke hva som kan ha vært årsaken.

— Det er mange her som lurer på hva som egentlig skjedde, sier skipssjef på KNM «Rauma», kapteinløytnant Stig Rekdal, til Bergens Tidende. «Rauma» ligger for tiden trygt i serviceopplag på Haakonsvern.

Oljehydraulikk

Løftevifterommet regnes av mannskapet for å være på utsiden av båten. Rommet er åpent, og kun beskyttet av sprinkler. Under fart kan vifterommet lett fylles av vann.

Det finnes to løftevifterom, ett på hver side av båten. De to viftene i hvert rom suger inn luft utenfra, og presser luften inn mellom skrogene på skipet. Dette fører til at skipet løfter seg opp, og faktisk ikke stikker mer enn én meter ned i sjøen. Viftene er drevet av en dieselmotor som er plassert i maskinrommet like bak. Inne i vifterommet finnes et oljebasert hydraulikksystem som åpner og lukker lukene. Stig Rekdal vil ikke spekulerer i om en mulig oljelekkasje kan ha bidratt til brannen på KNM «Orkla».

Rystet flaggkommandør

I går var flaggkommandør Trond Grytting på befaring ved vraket av KNM «Orkla» sammen med teknisk personell fra Kysteskadren. Flaggkommandøren er rystet over synet som møtte ham.

— Fartøyet er totalskadd. Brannen må ha vært voldsom og eksplosjonsartet. Skipssjefen og mannskapet har gjort en fabelaktig jobb med å evakuere og kjempe mot flammene, sier Grytting til BT.

Han har skjerpet rutinene for sikkerhetssjekker i de gjenværende åtte minefartøyene av samme type som «Orkla», men vil ikke legge hele flotiljen i opplag.

Mannskapet på «Rauma» kjenner godt til mannskapet fra havaristen.

— De har vært utsatt for en stor påkjenning, særlig de som ble igjen for å drive brannbekjempelse. Når man blir vekket i stummende mørke av at flammer står over båten er det et inferno man ikke kan innbille seg før man opplever det, sier Stig Rekdal. Han mener Forsvarets drilling på sikkerhetsrutiner i forbindelse med brann, havari og evakuering er årsaken til at det gikk så bra som det faktisk gjorde tirsdag morgen.

Mannskapet fra KNM «Orkla» gikk i går om bord i KNM «Måløy» for å tilbringe natten der før de i dag setter kursen mot Bergen og Haakonsvern. Med på turen er både psykolog og lege. For at mannskapet skal føle seg trygge seiler KNM «Oksøy» sammen med dem sørover.

SUGER LUFT UTENFRA: Viftene i dette rommet suger luft utenfra og presser den inn mellom skrogene på skipet, slik at fartøyet løfter seg opp. Inne i vifterommet finnes et oljebasert hydraulikksystem. - Hvordan brannen kan ha startet i dette rommet er foreløpig en gåte, sier løytnant Jan Johansen om bord i KNM «Rauma», «Orkla» s søsterskip.

ÅPENT ROM: Løytnant Jan Johansen er på vei ned i løftevifterommet, der Forsvaret mener brannen startet. Rommet er åpent, bare beskyttet av sprinkler.