Fredag meldte TV 2 at Ahus bruker over et halvt år på å svare på henvendelser fra pasientombudet. Lørdag kontaktet Helse— og omsorgsdepartementet Ahus-ledelsen og ba dem endre rutinene.

— Det er helt uakseptabelt at de bruker så lang tid på å svare pasientombudet. Vi har tatt kontakt med Ahus for å forsikre oss om de nå vil endre rutinene og praksisen, sier politisk rådgiver Tord Dale i Helse- og omsorgsdepartementet til kanalen.

Mange av klagene gjelder alvorlige feiloperasjoner.

— I flere av disse tilfellene er det alvorlige saker, også dødsfall. Og vi har ikke fått svar, sier pasient- og brukerombud Knut Fredrik Thorne i Akershus.

Departementet har nå bedt Ahus om å møte pasientombudet.

— Ahus har forsikret oss om at de tar et snarlig møte med pasientombudet for å klare opp i samarbeidet, sier Dale.

Ledelsen ved Akershus universitetssykehus beklaget fredag på det sterkeste at ventetiden på svar har vært lang. (©NTB)