Helikopteret var på vei fra Sola til Sleipnerfeltet da motoren sviktet klokken 08.25 tirsdag morgen.

Nødsituasjonen oppsto 6-7 nautiske mil (ca. 12 km) vest for Klepp på Jæren i Rogaland.

Mayday

Besetningen sendte ut nødmeldingen "Mayday-mayday", og fikk raskt svar fra tankskipet "Navion Anglia", som befant seg like i nærheten.

Bare fire minutter senere kunne helikopteret lande i sikkerhet på tankskipets helidekk.

— Det var ren flaks at et så stort skip var tilgjengelig for nødlandingen, sier assisterende redningsleder Hans Christensen ved Hovedredningssentralen Sør-Norge.

Kraftige vibrasjoner

Helikopteret er av typen Norsk Super Puma. Om bord var 14 passasjerer og en besetning på to personer, opplyser operasjonssjef Per Kristian Nagel i Norsk Helikopter.

— Besetningen merket kraftige vibrasjoner i helikopteret, og foretok en kontrollert nødlanding, sier han.

Feil i rotorblad

Etter nødlandingen ble helikopteret avstengt av sikkerhetshensyn.

— Det viste seg at årsaken til vibrasjonene var en skade i et rotorblad, sier Nagel til bt.no.

Tankskipet blir ved 11-tiden loset til Stavanger, der helikopteret vil bli heist av dekket, opplyser rederiet Navion til bt.no.

Overraskende landing

Selv om de hadde mottatt Mayday-meldingen, kom den raske nødlandingen bardust på tankskipets mannskap.

— Styrmannen ble ganske overrasket. Helikopter-besetningen hadde ikke sendt melding om at de kom til å lande, sier kaptein Arild Magnussen på "Navion Anglia" til bt.no.

Han vil ikke betegne nødlandingen som dramatisk, ettersom den tilsynelatende foregikk helt kontrollert. Tankskipets helidekk er stort, og godt tilpasset nettopp denne helikoptertypen.

Får omvisning på tankskipet

— De som var om bord i helikopteret, ser ut til å ha tatt dette veldig fint. De er nå på omvisning i tankskipet, sier kapteinen til bt.no ved 11-tiden tirdag formiddag.

Bt.no følger saken, og kommer tilbake med mer. Tast Ctrl R for siste versjon.

Fakta om helikopteret

  • Type Super Puma AS 332 L2
  • Tilhører flåten til selskapet Norsk Helikopter
  • Normal flygehastighet: 250 - 260 km/t
  • Maks rekkevidde: 940 km
  • Maks avgangsvekt: 9300 kg
  • 2 Turbomeca Makila 1A2 motorer, 2104 shp (1569 kw) hver
  • Maks antall passasjerer: 19 + 2 flygere
  • Underhengende last er maks 3000 kg

Fakta om tankskipet

  • "Navion Anglia" er en bøyelaster, utstyrt for å hente olje fra feltene i Nordsjøen til raffineri i Europa.
  • Skipet kom fra et verkstedsopphold i Frankrike og var på vei til Nornen-feltet da nødlandingen skjedde.
  • Skipet ble bygget i 1999. Det er 265 meter langt og 42 meter bredt, og har om lag 150.000 dødvekttonn.
  • Lastekapasiteten er 800-900.000 fat råolje.

Kilder: Rederiet Navion, www.norskhelikopter.no