Helikopteret var på vei fra Sleipnerfeltet til Sola da en av rotorene sviktet klokken 08.25 tirsdag morgen.

Nødsituasjonen oppsto 6-7 nautiske mil (ca. 12 km) vest for Klepp på Jæren i Rogaland.

Mayday

Besetningen sendte ut nødmeldingen "Mayday-mayday", og fikk raskt svar fra tankskipet "Navion Anglia", som befant seg like i nærheten.

Bare fire minutter senere kunne helikopteret lande i sikkerhet på tankskipets helidekk.

— Det var ren flaks at et så stort skip var tilgjengelig for nødlandingen, sier assisterende redningsleder Hans Christensen ved Hovedredningssentralen Sør-Norge.

Kraftige vibrasjoner

Helikopteret er av typen Norsk Super Puma. Om bord var 14 passasjerer og en besetning på to personer, opplyser operasjonssjef Per Kristian Nagell i Norsk Helikopter.

— Besetningen merket kraftige vibrasjoner i helikopteret, og foretok en kontrollert nødlanding, sier han.

Etter nødlandingen ble helikopteret avstengt av sikkerhetshensyn. Det viste seg at årsaken til vibrasjonene var en skade i et rotorblad.

- Alvorlig skade

Havariinspektør Tor Nørstegård har sett bildet av rotorbladet på bt.no, og kan allerede fastslå at det dreier seg om en alvorlig skade.

— Rotorbladet er den mest kritiske delen av et helikopter, og skal være helt uskadd, sier han til bt.no.

Han vil ikke gå nærmere inn på hvor nær helikopteret var katastrofen.

— Det er for tidlig å si, ettersom vi nettopp er kommet i gang med undersøkelsene.

Pendelvekt ødela rotorbladet

— Årsaken til skaden ser ut til å være at en pendelvekt på selve rotorhodet har løsnet, og truffet rotorbladet. Hvorfor pendelvekten har løsnet, er for tidlig å si noe konkret om, sier markedssjef Geir Tynning i Norsk Helikopter til bt.no.

Pendelvekten skal hindre vibrasjoner i helikopteret. Da den løsnet og ødela deler av rotorbladet, skjedde det stikk motsatte. I fem minutter fløy helikopteret med sterke rystelser, før flygerne så seg nødt til å gå ned på tankskipet.

— Flygerne stod overfor den vanskeligste situasjonen man kan tenke seg i et helikopter. De måtte foreta en avveining om det var forsvarlig å gå til land, eller om de skulle nødlande. Heldigvis gjorde tankskipet som lå foran dem, valget lettere, sier operasjonssjef Per Kristian Nagel i selskapet.

Krisehjelp

Tankskipet ankom Rosenberg verft i Stavanger ved 16-tiden. Passasjerene om bord ble fraktet til en debriefing på et hotell i Stavanger sentrum.

— Når en opplever slike hendelser, er det viktig å få snakke gjennom det etterpå, sier informasjonssjef Kristofer Hetland i Statoil til bt.no.

Helikopterturen fra Nordsjøen ble utført på oppdrag fra oljeselskapet.

Overraskende landing

Selv om de hadde mottatt Mayday-meldingen, kom den raske nødlandingen bardust på tankskipets mannskap. Endelig klarsignal for landing var ikke gitt.

— Styrmannen ble ganske overrasket. Helikopter-besetningen hadde ikke sendt melding om at de kom til å lande, sier kaptein Arild Magnussen på "Navion Anglia" til bt.no.

Han vil ikke betegne nødlandingen som dramatisk, ettersom den tilsynelatende foregikk helt kontrollert. Tankskipets helidekk er stort, og godt tilpasset nettopp denne helikoptertypen.

Ekstraarbeid for kokken

— De som var om bord i helikopteret, ser ut til å ha tatt dette veldig fint. De er nå på omvisning i tankskipet, sier kapteinen til bt.no ved 11-tiden tirdag formiddag.

Etter omvisningen fikk alle seg en god lunsj.

— Det kom nok litt uventet på kokken at han skulle få 16 ekstra gjester i dag, humrer kapteinen.

Fakta om helikopteret

  • Type Super Puma AS 332 L2
  • Tilhører flåten til selskapet Norsk Helikopter
  • Normal flygehastighet: 250 - 260 km/t
  • Maks rekkevidde: 940 km
  • Maks avgangsvekt: 9300 kg
  • 2 Turbomeca Makila 1A2 motorer, 2104 shp (1569 kw) hver
  • Maks antall passasjerer: 19 + 2 flygere
  • Underhengende last er maks 3000 kg

Fakta om tankskipet

  • "Navion Anglia" er en bøyelaster, utstyrt for å hente olje fra feltene i Nordsjøen til raffineri i Europa.
  • Skipet kom fra et verkstedsopphold i Frankrike og var på vei til Nornen-feltet da nødlandingen skjedde.
  • Skipet ble bygget i 1999. Det er 265 meter langt og 42 meter bredt, og har om lag 150.000 dødvekttonn.
  • Lastekapasiteten er 800-900.000 fat råolje.

Kilder: Rederiet Navion, www.norskhelikopter.no

NØDLANDET: Helikopteret nødlandet på tankskipets helikopterdekk tirsdag morgen.
M/T Navion Anglia