— Hei, og velkommen til Arbeiderpartiets programdebatt, sier kystminister Helga Pedersen og ser stødig inn i kamera.

Aps nestleder er bokstavelig talt programleder i et interaktivt webtv-program som skal engasjere partimedlemmer og andre til å delta i arbeidet med partiprogrammet.

Ved å trykke på de ulike temaene, får man opp innslag og intervjuer med sentrale Ap-politikere. Til slutt oppfordrer Pedersen seerne til å sende henne innspill til hva som skal inn i Aps program, enten på e-post, Facebook eller i et godt, gammeldags brev.

Les også:

— Det holder ikke a opprette en hjemmeside, og tro at resten skjer av seg selv.

Nettrevolusjon i Ap

Nå er fasiten klar. Da Arbeiderpartiet inviterte til deltakelse i programarbeidet før forrige stortingsvalg, fikk de totalt 500 innspill. Denne gangen er tallet 8000.

— Det er jo slik at mange ofte føler avstand til politikken. Vi tok i bruk internett for å komme i kontakt med så mange som mulig. Veldig mange har benyttet seg av den anledningen, sier Pedersen.

Det store flertallet av innspillene har kommet via internett. Eksplosjonen av innspill vil bli merkbart i forslaget til nytt program.

— Jeg tror at det er mange som har kommet med innspill til oss som vil kjenne igjen forslagene sine, sier Helga Pedersen.

Men om programarbeidet opplever en nettrevolusjon, vil det likevel ikke medføre noen programrevolusjon.

— Partiprogrammet vil jo være gjenkjennelig. Det verdimessige grunnlaget vil ligge der, kun med mindre justeringer, sier hun.

Les også:

Varsler nytt om skole i partiprogrammet

Frp ligger lavt

Men ikke alle partier satser like mye på internett. Fremskrittspartiet er blitt beskyldt for å ha gammeldagse og kjedelige nettsider, med lite interaktivitet.

— Helt bevisst, sier generalsekretær Geir Almåsvold Mo i Frp.

— Jeg har vært skeptisk til mye av det som er gjort på internett. Derfor kastet vi oss aldri på YouTube-kjøret i forrige valgkamp, sier han - og viser til valgkampen i 2007, da hver bidige lokalpolitiker skulle lage videosnutter på YouTube. Kvaliteten var så som så, og seertallene likedan.

— Internett er veldig bra for å legge ut og innhente informasjon. Men jeg tror ikke det er der man vinner valgkampen. Det er kvaliteten på politikerne som avgjør. Sånne morovideoer er å undervurdere velgerne, sier Almåsvold Mo.

- Oppskrytt Obama-effekt

Han sier at Frp har fått 1500-2000 innspill i sitt programarbeid, som har foregått på tradisjonelt vis.

- Men hva med Obama? Internett har fått mye av æren for at han ble valgt til president?

— Alt jeg har sett av undersøkelser viser at effekten av Obamas nettkampanje er veldig blåst opp i media. Men det hadde nok en mobiliserende effekt innad i egen organisasjon.

Almåsvold Mo tror videoer, nettsamfunn og lignende først og fremst er viktig for å engasjere egne tilhengere til å gå ut på gaten å drive valgkamp.

Solhjell gir musikktips

SV er også i gang med programarbeidet, og har lagt ut invitasjon til medlemmer og andre om å gi innspill innen 5. januar.

  • Vi mener det virker demokratiserende og senker terskelen for å delta, sier informasjonsrådgiver Arun Gosh.

Han er ansvarlig for nettsatsingen til SV. Torsdag lanserte SV sin nye nettside.

— Blant annet satser vi på blogger. Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell har fått mye ros for sin blogg allerede, sier Gosh.

Bloggen til Solhjell handler ikke bare om politikk. Han presenterer også «Vekas plate» og forteller om hva som skjer bak kulissene i regjeringsbygget.

  • Jeg føler at politikerne begynner å forstå at det er forskjell på blogg og leserinnlegg. Lange ti minutters enetaler legger vi ikke ut lenger, sier Gosh.

Hvor viktig er internett for de politiske partiene? Bruk kommentarfeltet.

Scanpix