I både dødsulykken på Nøtterøy natt til tirsdag og ulykken som kostet tre personer livet ved Tjøme natt til onsdag, kjørte de omkomne i RIB-båter. Han mener det er altfor lite med bare et enkelt båtførerbevis for å få styre båter som kan gå over 30 knop, skriver Dagbladet.

Over 50 knop

— De sivile kravene holder ikke for oss. Vi krever mye mer av dem som skal føre slike båter hos oss. Vi har i tillegg hurtigbåtskurs som går over hundre timer, hvor man blir sjekket etterpå for hvor fort man får lov til å kjøre. Noen kan få beskjed om at de ikke er erfarne nok for visse hastigheter, sier kommandørkapteinen.

Kiwi-eier Per Erik Buruds 29 fots Goldfish Tender hadde en maksfart på 54-80 knop, avhengig av motortype. Dersom man er født etter 1980 trenger man bare båtførerbevis for å kjøre den. Videre sertifikater trengs bare hvis man skal bruke den til næringsvirksomhet.

- Ikke farlige

Daglig leder Nils Sigurd Østby i larvikbedriften Bil & Båt påpeker at RIB-båtene har fantastisk gode kjøreegenskaper og er sikre, men at de kan friste til å dra på for mye.

— Stabiliteten kan føre til at mange kjører fortere enn de bør i stor sjø, fordi båten er bedre dempet. RIB-er er ikke farlige, men de kan være farlige i hendene på uerfarne og uoppmerksomme båtførere, sier han til avisen.