Havarikommisjonen startet torsdag kveld arbeidet med å finne årsaken til brannen på hurtigruteskipet «Nordlys».

Politiets teori er at brannen startet som følge av en eksplosjon i maskinrommet.

-Vi ser ikke bort fra at de kan ha rett i at det var en eksplosjon. Men foreløpig konstaterer vi at det har vært en brann og at båten krenget, sier Morten Kveim fra Havarikommisjonen for sjøfart.

Kommisjonen skal kartlegge hendelsesforløpet og gjøre en analyse av hva som har skjedd i en rapport..

Kveim forteller at kommisjonen har nedsatt to team på tilsammen seks personer. Det ene gruppen skal intervjue de involverte, mens den andre skal gjennomgå det tekniske.

Overblikk

De to første av inspektørene reiste til Ålesund torsdag ettermiddag og har begynt å få et overblikk over situasjonen. Havarikommisjonen hadde natt til fredag ennå ikke undersøkt skipet.

— Nå er stabilitet er det største problemet, men så fort det er mulig, vil vi gå om bord i skipet. Vi har snakket med politi og andre som var vitne til den dramatiske hendelsen. I dag starter vi intervjuene med ansatte, sier Kveim.

Krevende arbeid

Havariinspektør Elisabeth Juel Ramos understreker at arbeidet vil bli krevende.

— Det kommer til å bli en kompleks og vanskelig undersøkelse. Mye av det som er interessant for oss inne på maskinrommet er ødelagt på grunn av brann- og vannskader.

— Mye er skadet på grunn av vann allerede. Går båten rundt vil arbeidet bli vanskeligere og ta lengre tid, sier hun.

— Vi må avvente de tekniske undersøkelsene fordi vi ikke kan gå om bord. Arbeidet vårt vil derfor nå bestå i å opprette kontakt med rederiet og samle inn så mye bakgrunnsstoff som mulig. Vi vil også ta kontakt med mannskapet, sier Juel Ramos.

Rapport neste uke

Havarikommisjonen har besluttet å iverksette en sikkerhetsundersøkelse.

— Vi har knyttet til oss folk fra Norges branntekniske laboratorium (SINTEF) for å sikre en bred kompetanse, sier Morten Kveim.

Havarikommisjonen håper å kunne komme med en foreløpig rapport tidlig neste uke.

I GANG MED GRANSKNINGEN: - Vi må avvente de tekniske undersøkelsene fordi vi ikke kan gå om bord. Arbeidet vårt nå vil derfor bestå i å opprette kontakt med rederiet og samle inn så mye bakgrunnsinformasjon som mulig, forteller havariinspektør Elisabeth Juel Ramos