I går la selskapet frem nye alarmerende trafikktall for sine norske innenriksruter.

— Trafikkutviklingen på innenriksrutene er enda svakere enn vi fryktet. Vi opplever særlig svikt i forretningstrafikken på kystrutene, sier direktør Trygve Gjertsen i Braathens til Bergens Tidende.

Gjertsen avviser at Braathens mister store mengder passasjerer til hovedkonkurrenten SAS.

— Dette dreier seg om at markedet for flyreiser i Norge er i sin største nedgang på flere tiår.

Dette opplever vi spesielt langs kysten på grunn av avgifts- og prisøkninger, hevder han. I august opplevde Braathens en nedgang på 4,6 prosent i det samlede passasjertallet. Hittil i år er nedgangen på 4,8 prosent.

Men den største smellen er kommet på innenriksrutene. Der hadde man hele 11,2 prosent færre passasjerer i august enn i tilsvarende måned i fjor. Hittil i år har den samlede passasjernedgangen på innenriksrutene vært på nesten syv prosent.

Ved utgangen av august hadde Braathensflyene fraktet knapt 4,5 millioner passasjerer. Samlet er passasjersvikten på 228.000 sammenliknet med de åtte første månedene i fjor, viser statistikkene.

Lyspunktet for Brasathens er de nye utlandsrutene, særlig til Middelhavsområdet. Her var trafikkøkningen hrle 25 prosent i forrige måned og 17 prosent hittil i år. Et annet lyspunkt er at man har en pen vekst regnet i passasjerkilometer. Men dette skyldes at flere reiser med Braathens på lengre ruter, mens svikten altså er kommet på de korte distansene.