Bare minutter etter at Konkurransetilsynet sa sitt endelige nei til fortsatt opptjening av bonuspoeng ved innenlands flyreiser fra 1. mai, bestemte toppledelsen i SAS seg for å anke avgjørelsen inn for Arbeids— og administrasjonsdepartementet. I praksis betyr det at regjeringen må avgjøre om det skal være forbudt å tjene opp bonuspoeng på flyreiser i Norge eller ikke. SAS og Braathens vil i sin felles anke også be om at forbudet utsettes til etter at saken er avgjort på regjeringsnivå.

Samordning

Konkurransetilsynets vedtak om å vende tommelen ned for bonusprogrammene Wings i Braathens og Eurobonus i SAS berører mange hundre tusen nordmenn. Eurobonus har 750.000 medlemmer i Norge, mens Wings har ca. 500.000 medlemmer. Når SAS og Braathens slår sammen sitt norske rutenett fra 2. april, blir også de to bonusprogrammene samordnet.

Flyselskapene vil imidlertid ikke ut med hvor store beløp bonusmedlemmene årlig tar ut i gratis flyreiser.

Konkurranse

Konkurransetilsynets forbud gjelder kun bonuspoeng på innenlands flyreiser. På utenlandsruter skal man fortsatt få bonuspoeng som i dag. Allerede opptjente bonuspoeng kan dessuten fritt brukes til gratisreiser.

I sitt vedtak sier Konkurransetilsynet at et forbud er nødvendig for at det skal bli konkurranse i norsk luftfart. Det er gode sjanser for at forbudet vil bringe nye aktører inn i det norske innenriksmarkedet, som er blant Europas største.

Bonusordningene svekker konkurransen, skaper lojalitet i en bestemt allianse, og fører dermed til høyere billettpriser, hevder Konkurransetilsynet.

Ingen vil konkurrere

  • Konkurransetilsynet tar feil i sin vurdering av markedet, sier pressetalskvinne i SAS, Siv Meisingseth til Bergens Tidende.

— Et ensidig forbud mot bonuspoeng i Norge betyr en alvorlig svekkelse av vår konkurransekraft i den internasjonale konkurransen. I dagens situasjon finnes det heller ikke aktører som vil gå inn og konkurrere med SAS/Braathens på norske innenriksruter. Dette så vi senest da aksjene i Braathens var til salgs i fjor. Heller ikke lavprisselskapene er opptatt av bonusordninger som konkurransemiddel for å satse i Norge, hevder pressetalskvinnen.