— Det er håp om at hun kan rette seg helt opp. Det jobber vi på spreng for å få til, sier operasjonsleder Johan Overøye i Sunnmøre politidistrikt.

De fire kom seg inn og ut etter planen, og fikk på plass flere pumper.

— Hittil har operasjonen vært en suksess, sier han.

Ved 18-tiden fredag krenget båten 16-17 grader, altså noen grader mindre enn da de fire gikk inn tidligere på dagen.

Pressekonferanse tildligere i dag

— Vi har vært i kontak med DNV (Det Norske Veritas) for å utrede hvor kritisk 21,7 grader er i forhold til å sende inn mannskap for å øke lensekapasiteten. Det er vurdert som forsvarlig, sier Jon Steven Hasseldal, politimester i Sunnmøre politidistrikt.

Det er fire personer ledet av et nederlandsk selskap som har ansvar for operasjonen. Arbeidet består i å gå inn i båten, senke ned en lensepumpe og trekke seg ut igjen.

— Det er en relativt kurant jobb. Så lenge båten ikke krenger mer bør det være mulig å få gjort det på et kvarters tid. Vi mener det er forsvarlig å gå inn, men det er en kritisk situasjon. Derfor må vi gjøre det så raskt som mulig, sier han.

Vurderes som forsvarlig

Det er tidligere operert med 20 grader som kritisk grense. Når dere nå sender inn folk når båten krenger 21,7 grader, betyr dette at dere har justert den kritiske grensen?

— Dette er en løpende vurdering vi gjør hele tiden. Vi følger utviklingen, sier Hasseldal.

- Hvor sannsynlig er det at det går bra?

— Det er vanskelig å si. Det avgjørende er at vi får inn lenser og får stoppet lekkasjene bedre. Vi har nå fått inn magnetiske matter som vi skal tette skipet med. Det vil forhåpentligvis være mer effektivt enn dukene vi bruker nå, sier Hasseldal.

Rederiet ønsker også å få inn en større kranbåt som skal prøve å stabilisere båten ved å presse den mot kai, forteller Geir Thorsen, brannsjef i Ålesund.

Klokken 5.10 fredag morgen opplyste operasjonsleder Arild Reite i Sunnmøre politidistrikt at krengingen nå er 19,8 grader, men at brannvesenet har fått i gang pumpe fra utsiden gjennom hull i skroget.

Brannsjefen i Ålesund, Geir Thorsen, opplyser til NTB at situasjonen blir regnet som svært kritisk ved 20 grader.

Klokken 06.10 kom meldingen fra politiet: Slagsiden på MS «Nordlys» har passert de kritiske 20 gradene.

Forsinket

Torsdag kveld krenget skipet 16 grader og fortsatte å legge seg over på siden. Klokken 1 natt til fredag krenget det 18,1 grader og stabiliserte seg en stund. Et par timer senere var krengingen økt til 19 grader, før den nådde 19,8 grader ved 5-tiden på morgenen.

Krengingen har oppstått fordi skipet begynte å ta inn vann etter brannen. Bergingsmannskapene hadde kun klart å få inn én pumpe for å få ut vannet, og vannmengden som kom inn var større enn den som pumpen klarte å få ut. Samtidig gjorde gjenstander i vannet inne i skipet at lenser ble tettet.

Politiet besluttet torsdag kveld å åpne et nytt hull i skroget for å få inn enda en pumpe. Det gikk ikke bra. Mannskapene som skar hull i skroget bommet med én meter og måtte dermed bore nye hull, noe som har forsinket arbeidet med å tømme Nordlys for vann.

Det er nå stor fare for at hurtigruteskipet kan velte.

— Om den skulle velte, er det snakk om å evakuere et større område rundt kaien. Velter den, kan bryggen bli ødelagt og det innebærer også risiko for eventuelle båter i nærheten, sa politimester Steven Hasseldal til bt.no rundt midnatt.

Han fikk nettopp beskjed om at to dykkere hadde tettet fem hull. To av dem var ikke tettet tidligere.

— Vi tror og håper nå at båten ikke tar inn mer vann. Da vil den stabilisere seg. Det er veldig mye vann i båten nå. Det er avgjørende å ikke få inn mer, sier han.

Byggskum

De opprinnelige hullene som førte til at vannmassene strømmet inn i skipet ble forsøkt tettet med en type byggskum. De første meldingene tyder på at dette er vellykket. Hullene er tettet, opplyser Østlund til Sunnmørsposten.

Politiets innsatsleder Oddbjørn Østlund sier at faren for kantring ennå ikke er over, men han sa natt til fredag at han var fornøyd med at skipet var stabilt. Også konsernsjef Olav Fjell i Hurtigruten var forsiktig optimist, men understreket at det fortsatt kan gå galt. Han betegnet situasjonen som kritisk.

Hvis skipet skulle kantre, regner politiet med at det kan ta én time før skipet går ned.er han meldt om pers

FLAMMER: Det så dramatisk ut da det sent torsdag kveld på nytt stakk flammer ut av skroget på MS Nordlys. Politiet betegner det hele som en bagatell.
ALEXANDER WORREN