For kort tid siden ble M/S «Draupner» umiddelbart beordret til kai av sjøfartsmyndighetene etter at to av tre flåter havnet opp ned i sjøen under en øvelse. Under søsterskipet «Sleipner» s forlis i november 1999, løste bare én flåte seg ut. Den havnet også opp ned, og blåste bort i den kraftige vinden på Sletta.

Nå dropper HSD alle forsøk på å få flåtene fra Sotra-baserte Norsafe Selantic til å virke som de skal.

Vil unngå usikkerhet

— Flåtene på «Draupner» er utbedret og oppfyller de strengeste kravene til sikkerhet. Vi ser likevel at det er skapt så mye usikkerhet rundt disse flåtene og produsenten av dem at den allmenne tilliten til systemet er svekket. Vi har derfor bestemt oss for å installere et helt nytt flåtesystem, sier Per Atle Tellnes, administrerende direktør i HSD Sjø.

M/S «Draupner» vil ikke bli satt inn igjen i Flaggruten før fartøyet er utstyrt med helt nytt evakueringssystem og nye flåter. Det kan ta et par måneder.

«Draupner» s opplag betyr også at det foreløpig ikke blir noe av planene om å leie ut M/S «Tyrving».

Tørrskodd evakuering

Det nye evakueringssystemet innebærer at passasjerene skal kunne evakueres tørrskodd ved hjelp av sklier. De nye flåtene skal ha tak, og være konstruert slik at de snur seg rett vei i sjøen.

HSD Sjø har besluttet å installere make sikkerhetsutstyr på samtlige av de største hurtigbåtene. Foruten «Draupner» gjelder dette «Vingtor», «Tjelden», «Tyrving», «Tedno» og «Beinveien».

Kostnadene kommer på rundt ti millioner kroner.

— Det blir en stor investering for oss, men vi ønsker ikke at det fortsatt skal herske usikkerhet rundt flåtene våre. Vi er avhengig av passasjerenes tillit, sier Tellnes.