Påsken er marsipantid, og i år har Nidar laget sin egen påskekrim for å øke salget av søtsaker.

«100 rosa påskekyllinger er forsvunnet. Finn én og få ti kilo godteri som takk for hjelpen» lokker Nidar med gjennom annonser i pressen og på internett.

De rosa kyllingene på avveie har forvillet seg oppi Nidars marsipanposer, som selges over hele landet.

— Ulovlig markedsføring, mener forbrukerombud Bjørn Erik Thon

Vil stanse reklamen

Thon har sent et brev til Nidar hvor han ber om at selskapet stanser kampanjen.

— I henhold til Markedsføringsloven skal slike konkurranser ikke være kjøpsbetingede. Det vil si at man ikke skal måtte kjøpe noe for å delta i konkurransen. Det må man i dette tilfellet, sier Thon.

Han mener kjøperne bør legge kriterier som pris, kvalitet og miljøfortrinn til grunn når de handler.

— At man kan vinne noe ved å handle bør ikke være en grunn for kjøp, sier Thon.

Reagerer på flere

— Vi vil sende Forbrukerombudet et svar over påske, sier informasjonssjef hos Nidar Ellen Behrens.

Hun understreker at man også kan delta i konkurransen ved å gå inn på Nidar sine hjemmesider.

— Vi har gjort en justering i reklameteksten der vi tydeliggjør at reklamen dermed ikke er kjøpsbetingede, sier Behrens.

Det har i det siste vært flere reklamekampanjer som har fått Forbrukerombudet til å reagere. Thon har også sendt brev med krav om reklamestopp til Gilde og L'Oréal.

— De aktuelle selskapene kan risikere bøter dersom de ikke innstiller markedsføringen, sier Thon.

LITE BLID: Nidars reklamekampanje er en av flere Forbrukerombudet har reagert mot den siste tiden. Dette handler om mer enn en kylling, sier Thon.