Sammenlignet med 2013 økte omsetningen med vel 220 millioner kroner, mens driftsresultatet er mer enn doblet fra 306 millioner.

Det bedrede resultatet skyldes i hovedsak omlegging av pensjonsordningen og avvikling av ytelsespensjonen, skriver TV 2 i en pressemelding. Omleggingen medførte en engangseffekt på 434 millioner kroner i reduserte kostnader.

TV 2s underliggende resultat ble forbedret med 11 prosent fra 2013. Underliggende resultat er preget av betydelig satsing på sentrale sportsrettigheter i 2014, samt ytterligere investering i norsk underholdning og 24-timers nyhetsdekning.

Økt seerandel

Hovedkanalen, TV 2, oppnådde en seerandel på 21,3 prosent i 2014, opp fra 18,9 prosent i 2013.

Økningen i seerandelen for alle TV 2s reklamekanaler er på 3,8 prosentpoeng. Vinter-OL, VM i fotball og en sterk høst er de viktigste forklaringene på de økte markedsandelene.

— TV 2 lyktes i 2014 med å oppnå store seersuksesser i arrangementer som OL og fotball-VM, men også med klassiske TV 2-konsepter som Farmen, sier administrerende direktør Olav T. Sandnes.

Eneste med vekst

Den generelle TV-seingen i Norge økte med seks minutter per seer i 2014. Noe av fremgangen kan forklares med endret målemetode, men samtidig viser tallene at TV er det sterkeste mediet, og at lineært TV fortsatt har svært høy oppslutning.

Nordmenn i aldersgruppen 20- 49 år så i 2014 i snitt 155 minutter daglig på TV i fjor.

— TV 2 har befestet posisjonen som Norges desidert største TV-kanal i den mest aktuelle målgruppen, og er eneste aktør med vekst i kommersielle seerandeler, sier Sandnes.