25 informatikkstudenter har testet tjenesten som Nordisk Språkteknologi er delleverandør til. Resultatet er nedslående. Systemet, som er basert på stemmegjenkjenning, har en feilprosent på hele 63.

Bergens Tidende har sjekket om det virkelig står så ille til med dette tilbudet, som informatikk-studentene vil ha det til.Det medførte drøssevis med "god dag, mann, økseskaft"-svar og heftige latterkuler. Vi ringte opp rutetelefonen, og etter en kort innledning fra en automatisk, vennlig damestemme, var vi klar.— Oppgi avreisestasjon, ble vi bedt om. Bjørnefjell ikke funnet - Mjølfjell, leste vi inn med klokkeklar røst.- Stasjonen Bjørnefjell er ikke funnet, svarte damestemmen, og durte ufortrødent videre: - Oppgi ankomststasjon.- Lillehammer, sa vi.- Stasjonen Glåmås er ikke funnet, fikk vi til svar.Deretter la vi på, og ringte opp på ny.Denne gangen prøvde vi å finne ut når det går tog fra Sel stasjon i Gudbrandsdalen.- Oppgi avreisestasjon, sa den hyggelige stemmen.- Sel, svarte vi.- Du vil reise fra Bøen stasjon, svarte datamaskinen. Sta og urokkelig - Nei, Sel, understreket vi.- Du vil reise fra Skien stasjon, fastslo den åpenbart noe sta stemmen, for den fortsatte:- Oppgi ankomststasjon.- Mjølfjell, sa vi.- Du vil reise til Bjerka stasjon, svarte damen.Så overlot vi motvillig reiseruten til den bestemte "damen", og prøvde oss på dato og klokkeslett. Uten å gå i detalj, kan vi trygt slå fast at det var like lite vellykket ... Les også: NSB-telefon ikke i ruteBlir ikke tatt ut av bruk