Fra fredag og vel en uke framover byr de seg fram – nærmere 700 i tallet på rekke og rad, båter i alle størrelser og nær sagt alle prisklasser på den største båtmessen som noensinne er arrangert her i landet.

– Utviklingen har vært enorm. I 1956, da den første utstillingen ble arrangert på Frognerstranda i Oslo – der det i dag er motorvei – var det veldig mye trebåter. De fleste var på 15-16 fot. I dag har vi båter i alle varianter opp til messens største på 52 fot, sier messesjef Aud Høva til NTB.

Monstre...

Og giganten blant motorcruiserne er norsk, en Windy 52 Xanthos til 8,6 millioner kroner.

– Men du får den helt ned i 7,2 millioner, men da er den temmelig strippet for utstyr, sier produsentens ivrige markedssjef, Karl Audun Skretteberg.

Det største og dyreste motstykket under seil er en fransk Océanis på 50 fot – til skarve 2,5 mill, ifølge messeselgeren.

Men de er heldigvis ikke alene i det rekordstore utstillingsarealet på godt over 23.500 kvadratmeter.

250 utstillere presenterer nærmere 700 båter fra 31 nasjoner. Noe for en hver smak, ifølge messearrangøren. Du får for eksempel en kjekk liten landstedsbåt for pluss/minus 150.000, avhengig av utstyr...

...og skjønnheten

Ikke tvil om at messen viser velstandsutviklingen de siste 50 år her i landet. Men her er også messas klassiske skjønnhet – en vakker seilbåt på 6,18 meter. Ingen båt slår BB11 – kåret til «Tidenes norske seilbåt», mener Finn Kristensen. Mange kjenner ham som tidligere industriminister.

Og nettopp denne norske båten, produsert i 1.300 skinnende mahognieksemplarer – nesten 1.000 av dem for eksport – møter publikum for fulle seil ved inngangspartiet.

– Når den er nypussa er den jo et smykke. Den er veldig pen, den har passe størrelse, den er trivelig. Og som regattaseiler – i all beskjedenhet – må jeg si: den er fin å seile aleine, sier ex-politikeren med varme i stemmen.

Han kjøpte sin første BB11 i 1970, solgte den noen år etter, men falt igjen for fristelsen for åtte år siden:

– Da kjøpte jeg en godt brukt i Sverige, pussa’n opp og skal fortsette å seile’n så lenge jeg kan bøye ryggen, sier den gamle entusiasten, to ganger bronsemedaljør sammen med kona i klassemesterskap, og norgesmester i BB11-klassen i 2003.

Og nettopp seilbåtene er i vinden – 26 eksemplarer er å finne på messen. For de ekte sjøulkene som vet å sette sjøbein.

Opplevelse

Men i dag kan man ikke bare arrangere en vanlig messe, man må ha noe ved siden av, ifølge messegeneral Høva.

Derfor kan publikum også se fram til overraskelser i en egen aktivitetshall, møte utfordringer på et sikkerhetstorg. Det blir anledning til å tjuvstarte på sommeren i et stort basseng med vindsurfing, seiling og radiostyrte båter.

Det er egen seilbåtbrygge, eget trebåttorg, og ganen fristes med sushi om bord – kurs med mesterkokk Egil Storeide.

Men trenden til sjøs?

– At det norske båtfolket ønsker stadig mer komfort om bord. De ønsker å bruke båtene mer enn før. Og da er soveplasser, toalett og kokemuligheter veldig viktig, sier Aud Høva til NTB.

BEUNDRER: Tidligere statsråd Finn Kristensen (Ap), Norgesmester i BB11- klassen 2003, beundrer et eksemplar i inngangspartiet til båtmessen «Sjøen for alle».
SCANPIX
STOLT: Arkitekt Borge Bringsværd jr. poserer stolt foran sin fars klassiske båtkonstruksjon fra 1956, seilbåten BB11, som er utropt til «Tidenes norske seilbåt».
SCANPIX
STØRST: Messegeneral Aud Høva foran en 52 fot stor Windy, som er den største og dyreste båten på båtmessen.
SCANPIX
REKORD: Båtmessen «Sjøen for alle» åpnet på Lillestrøm fredag. Med et utstillingsareal på over 23.500 kvadratmeter og nærmere 700 båter, vil årets messe sprenge alle tidligere rekorder.
SCANPIX