— I et lite land som Norge er det lettere å identifisere seg med jenter i realityserier som handler om å bli modell. Om ti norske jenter er med i en slik serie, vil det alltid være slik at en av dem har gått på skolen til venninnen til broren, sier Mette Hvalstad.

Hun er psykiater og leder for SUSS (Senter for samliv og seksualitet). De får hvert år 25.000 telefonhenvendelser fra ungdom, og rundt 5000 av disse handler om kropp.

Hvalstad peker på at det nå er langt flere TV-kanaler enn tidligere som fokuserer på utseende, også norske. Hun viser til programmer som kalles «totally makeover», programmer hvor kirurger og stylister forandrer utseende på folk, og programmene som handler om å bli modell.

— Nærheten til programlederne og deltagerne gjør at påvirkningen kan slå mye sterkere ut i et land som Norge enn i land med mange flere innbyggere, sier hun.

Mette Hvalstad i SUSS sier de får flere henvendelser om kropp i dag enn for fire-fem år siden. God økonomi kan også bidra til at flere blir misfornøyd, tror Hvalstad.

— Norge har vært et land med høykonjunktur. Da kan det å ta seg bra ut ha slått ut mer hos norske ungdommer, siden de har hatt mer penger å bruke på utseende og klær, sier hun.

Oddrun Samdal ved HEMIL-senteret er ansvarlig for undersøkelsen i Norge. Hun ønsker ikke å spekulere i hvorfor misnøyen er størst i Norge, men mener media må ta en stor del av skylden for slankefokuset i Norge.

— De blir jo bombardert daglig gjennom media, ukeblader og jenteblader av saker med fokus på kropp, slanking og det å ta seg ut, sier Samdal.

— Det er med på å forme og prege hva unge jenter opplever som viktig. Ukebladene som henvender seg til ungjenter legger ganske sterke pressrammer, sier hun.

— Samtidig er det nok også en del av kvinnekulturen og jentekulturen her å være opptatt av kropp.