De tre tidligere Isbilen-sjåførene forteller blant annet at de ble oppsagt på ugyldig grunnlag i fjor. Mens to fikk oppsigelsen på faks, fikk den tredje oppsigelsen muntlig.

– Oppsigelsene er ugyldige. Jeg tror vi fikk sparken fordi vi var brysomme – og sa fra om det vi mente var galt, sier Bent-Atle Jensen, en av de tre sjåførene, til avisa Nordlys.

De tre sjåførene forteller om enkelte arbeidsdager på 17 timer, men uten overtidsgodtgjørelse. Med en lav grunnlønn og provisjonsbasert lønnssystem har sjåførene regnet ut at de i en periode med dårlig vær ikke tjente mer enn 36-37 kroner i timen.

Rettssaken starter i Nord-Troms tingrett 3. juni. To dager er satt av til saken hvor de tre tidligere sjåførene krever rettferdighet og erstatning.

– Med så mange regelbrudd fra én arbeidsgiver er dette den mest graverende saken jeg noensinne har hatt, sier advokat Per Arne Tandberg som fører saken for de tidligere sjåførene.

Bjarte Lohne, administrerende direktør i Den Norske Isbilen AS, sier påstandene fra de tidligere isbilsjåførene er grunnløse.

– Jeg mener at dette er påstander absolutt uten hold, sier Lohne.