Av Gunnhild Wik Mikkelsen, Ernæringsterapeut

Urtene inneholder langt mer antioksidanter enn både frukter, bær og grønnsaker.

I mai publiserte norske forskere spennende resultater som viser at krydder og krydderurter har svært høyt innhold av antioksidanter – stoffer som stopper skadelige oksidasjonsprosesser i kroppen, prosesser som ellers lett ville lede til sykdom og tidlig aldring.

Resultatene lot seg lett sammenlikne med tidligere tall for frukter, bær og grønnsaker. Og da ble det tydelig hvor fantastiske urtene egentlig er, det viser seg at ett gram tørket kryddergrønt inneholder like mye antioksidanter som 100 gram frukt eller grønnsaker. Med andre ord: Alt tyder på at vår daglige bruk av urtekrydder i fersk eller tørket form bidrar vesentlig til det totale inntaket av antioksidanter.

Innholdet av antioksidanter viser seg å variere hos samme plante, avhengig av sort, voksested og dyrkningsår. Enda større forskjeller er det mellom de plantene som forskerne selv har dyrket og tørket på en skånsom måte, og de urtene de har kjøpt på krydderglass i matbutikken.

Oregano på glass inneholdt for eksempel bare en tredel så mye antioksidanter som oregano fra egen urtehage.

Analysetallene antyder store forskjeller i mengden antioksidanter hos ulike krydder. Av urtene som er undersøkt, kom oregano best ut, tett fulgt av salvie, peppermynte, timian og sitronmelisse.

Basilikum og rosmarin var ikke med blant de hjemmedyrkede plantene i studien. Men fra andre studier vet vi at disse krydderne har gjort seg bemerket, så det er ingen grunn til å la dem vike plassen på tallerkenen.

Studien har ikke sett på eventuelle forskjeller mellom økologisk og konvensjonelt dyrkede urter. Med tanke på at de økologiske urtene ofte er mer aromatiske, kunne dette vært interessant.

I den nevnte studien har nordmennene samarbeidet med japanske forskere. Disse har bidratt med kjente medisinplanter fra Kina og Japan, og det er spennende å se at også disse plantene har et markant innhold av antioksidanter, noe som kan bidra til å forklare den medisinske effekten disse plantene synes å ha.

Hvis du hører til dem som pleier å la grønn pynt som timian og basilikum ligge igjen på tallerkenen etter måltidet, er det kanskje motiverende å tenke på at de små grønne bladene ofte inneholder mer antioksidanter enn hele resten av måltidet. Men hvorfor skulle man la være å ta for seg av urtene? De er jo utrolig aromatiske og velsmakende, i den grad at det er lett å bli avhengig. Og vakre er de jo også.