— Slagordet vårt er: Heller tiger for en dag enn sau i hundre år!De to kompisene Thomas Guttormsen og Lars Narverud fra Oslo er fulle av humør, og det kan de trenge. Etappen de skal prøve å sette fartsrekord på er knallhard, og kan på en «normal» dag ha åtte meter høye bølger.De har tidligere satt rekorder på etappene Oslo-København, og Longyearbyen-Tromsø. Og nå altså Bergen-Reykjavik. Distanse: 1700 kilometer. Ni drivstofftanker Dette skal skje i en 34 fots båt (10,36 meter) til over tre millioner kroner, med to sinnsyke motorer på 500 hestekrefter hver. Motorene vil forbrenne 6000 liter drivstoff på turen. Båten er full av høyteknologi, blant annet et brannslokningsapparat som er på størrelse med et halvlitersglass, og er et resultat av russisk romteknologi. Med de ni drivstofftankene om bord kan de to bestemme hvor drivstofftyngden skal være på båten.- Alle som bor på Vestlandet vet at været og bølgene kan være veldig lunefulle på vestlandskysten. Derfor venter vi nå på at værvarslinga skal komme med bedre vær. Hvis været tillater det, reiser vi enten i dag eller en av de nærmeste dagene, sier Thomas Guttormsen. 12 ganger gravitasjonenMed opptil 10-12 ganger gravitasjonskraften på de verste bølgene, kan det ende opp med både brukne ribbein og nakkeslengskade. Derfor må gutta iføre seg både nyrebelter, krager, hjelm og overlevelsesdrakt.Båten har en toppfart på 77 knop, eller 142 km/t. Men arbeidsfarten blir 50 knop, 92,6 km/t. ý Det høres kanskje ikke mye ut, men prøv å kjøre i 90 km/t over fartsdumper, så blir det noe av samme følelsen, sier Thomas Guttormsen. «Fartsdumper» er det hele tiden på sjøen. Driter i toalettet - Hva om dere må på toalettet, det tar jo rundt 30 timer å komme frem?- Det må vi drite i, bokstavelig talt, ler Lars Narverud.- Overlevelsesdrakten er jo tett, så det samler seg i stortåen, legger Thomas til. Du kan følge ferden på internett, og få vite hvor guttene har kommet, og hva farten ligger på m.m. Adressen er: guttapatur.com.

BERGEN-REYKJAVIK: Thomas Guttormsen og Lars Narverud venter på klarvær, slik at de kan ta løs med 1000 hestekrefter med destinasjon Reykjavik. Målet er fartsrekord på tretti timer. Foto: Chris Kyllingmark