Uten bonusforbudet som varer til neste år, ville Norwegian aldri klart å etablere seg i Norge.

Da den forrige regjeringen gjennom Victor Norman forbød flyselskapene å gi bonuspoeng, var Arbeiderpartiet mot et slikt forbud.

Color Air måtte gi seg

Samtidig mente mange at SAS' (og den gang selvstendige Braathens') bonusprogram gjorde det umulig for andre selskaper å konkurrere på innenlands ruter.

Blant annet hadde Color Air, et flyselskap eid av gründeren Olav Nils Sunde, kastet kortene. Årsak: Det var umulig å få passasjerene over fra SAS og Braathens fordi de da ikke fikk tilgang til bonusopptjeningen.

Dette blir et av de viktigste spørsmålene for konkurransen innen luftfart i Norge i tiden fremover, og Norwegian-sjefen Bjørn Kjos legger ikke skjul på at en gjeninnføring av en bonusordning på SAS Braathens norske flyginger vil innebære en kraftig konkurransedreining.

— Da forbudet mot bonusprogrammet kom, så ble det ilagt foreløpig for en periode på fire år. Det betyr at ordningen skal vurderes innen 2007. Color Air var et grelt eksempel på at det er umulig å konkurrere med lavprisflyginger innen Norge med en slik konkurransefordel for SAS Braathens. Vi ga også klar beskjed om at det ikke kom på tale å etablere norske ruter dersom ikke bonussystemet ble forbudt, sier Kjos, som har liten tro på at det blir innført igjen.

Arbeiderpartiet var mot

— Usikkerheten ligger i at Arbeiderpartiet den gang var imot forbudet. Blir det gjeninnført nå blir det umulig for oss å opprettholde såkalte «tynne ruter» som for eksempel den vi planlegger på Ålesund.

— Kan kostnader reduseres ved å benytte flymannskaper fra østeuropeiske - rimeligere land?

— Nei. Jeg tror på SAS når de sier at det aldri har vært aktuelt å benytte fly fra østeuropeiske land på flyginger i Norge. Det er ikke mye å spare på det. For vår del har vi base i Warszawa. Den har vi for å fly polakker til attraktive destinasjoner, men vi flyr strekningene mellom Oslo og Warszawa med våre norske besetninger. Det er fordi vi kan fly frem om dagen og tilbake om kvelden. Skulle vi hatt mannskap fra Warszawa til å overnatte i Norge - så hadde hele den mulige gevinsten vært spist opp.

— Er statlig eierskap en hemsko for SAS Braathens?

— Jeg mener SAS Braathens har friheten til å gjøre det selskapet mener er kommersielt riktig. Det er det som er viktig for selskapet.

Ikke forpliktelser

— Så statlig eierskap gir dem ikke forpliktelser til å opprettholde svake ruter?

— Nei. Jeg vet ikke om en «tynn» rute som de opererer som ikke andre var interessert i å overta om de gir den opp.

— Hvor viktig er de nye «flyutviklingsfondene» som etableres rundt flyplassene?

— Det er viktig å kunne ha en sikkerhet for ikke å bli tatt raskt ut et sted som ny aktør. Derfor ønsker vi dem velkomne. Når vi har bedt om garanti for 35.000 billetter for å fly på Ålesund, så er det litt spesielt, men det er for å ha en visshet for behovet.

— Fungerer norske konkurranseregler?

Ros til konkurransetilsynet

— Jeg synes vi har et konkurransetilsyn som er svært aktivt og dyktig i forhold til store norske aktører, ikke bare inne luftfart. De gjør mye bra. Når det gjelder saker der konkurrenter driver overvåking og skaffer seg tilgang til intern sensitiv informasjon, så får vi se hvor vidt retten mener det skal være en enkel sak eller ikke.