Konkurransetilsynets godkjenning av SAS-oppkjøpet blir godt mottatt i begge selskapene. Men samtidig legges det ikke skjul på at mørke skyer truer også norsk luftfart akkurat nå.

Tidligere har SAS-ledelsen varslet at man vil overkapasiteten til livs, samtidig som det blir flere direkte flyruter. Dessuten lovet man å fryse billettprisene i to år. Totalt vil seks fly bli overflødig på norske ruter når SAS og Braathens koordinerer sine ruteprogrammer, sa man da oppkjøpet ble varslet i mai.

Både SAS og Braathens har opplevd kraftig trafikknedgang de siste ukene. I september gikk fullpristrafikken på de norske rutene ned med 10 prosent i Braathens, bekrefter selskapets informasjonsdirektør Frode Geitvik. Også SAS sliter, sier innenrikssjef Johnny Skoglund.

Kortene legges på ny

— Vi står overfor en helt ny situasjon også i norsk luftfart etter terrorhandlingene 11. september. Derfor må vi legge kortene på nytt og gjennomgå hele rutestrukturen i begge selskapene. Målet vårt er fortsatt ta bort dagens overkapasitet og tilpasse tidtabeller med tanke på et bedre og mer robust trafikksystem på norske flyruter, sier Skoglund.

— En flodbølge har rullet over oss etter 11. september. Passasjertallet faller som en stein for tiden. 11.-september-effekten vil vare, Frode Geitvik.

Han bekrefter at situasjonen ville ha vært svært dramatisk for Braathens dersom Konkurransetilsynet nok en gang hadde vendt tommelen ned for SAS-oppkjøpet.

Tomme seter vekk Likevel tror Geitvik at passasjerene blir vinnerne når SAS og Braathens slår sine pjalter sammen på det norske rutenettet.

— Jeg kan garantere at dette blir til passasjerenes beste. Istedenfor at vi begge fortsetter med halvtomme fly, kan vi nå skape et rutesystem der flyene går fulle på de tidspunktene markedet virkelig ønsker det. Halvtomme fly er svært kostbart. Når flyene fylles, vil flere være med og dekke kostnadene ved å holde dem i luften. Derfor vil SAS-oppkjøpet og en bedre koordinering av ruteprogrammene bidra til reduserte priser i luften.

— Vi skal ikke fjerne billigsetene, og selvsagt heller ikke de lønnsomme setene. Men vi skal ha bort de tomme flysetene, som det ikke finnes kjøpere til, selv om de selges billig. Så oppkjøpet blir ubetinget til fordel både for passasjerene og for miljøet, hevder Geitvik.