Engstelsen knytter seg særlig til det mest berømte av de to — «Skrik».

— Det er et svært skjørt arbeide. Det er over 100 år gammelt og malt på papp, ikke på lerret. Munch brukte til dels ukonvensjonelle materialer og teknikker for sine arbeider. Jeg er veldig urolig for skjebnen det nå har fått, sier direktør Gunnar Stenersen ved Munch-museet.

«Madonna» er malt på lerret, og derfor ikke fullt så skjørt som «Skrik».

Stenersen betegner tyveriet som «nesten det verste som kunne skje».

At tyvene mistet maleriene i bakken to ganger ramlet var ille nok. Meldingen om at rammene til de to kunstverkene var funnet knuste langs fluktruten gjorde museumsledelsen ytterligere engstelig. Dersom tyvene har prøvd å rulle sammen kunsten for å gjøre flukten videre enklere, kan det ha fått fatale konsekvenser.

— Det ville selvsagt vært langt bedre om bildene ble i rammene. Dette er veldig opprivende, sier direktør Lise Mjøs i Oslo kommunes kunstsamlinger.