Fremskrittspartiet gjorde kampen mot bompengefinansiert veiutbygging til en av sine høyt prioriterte saker foran valget i fjor høst.

Men fortsatt legges det opp til en rekke nye bompengeprosjekter og bomstasjoner fram mot 2017, når det igjen er stortingsvalg.

46 nye bomstasjoner er allerede spikret. I tillegg tilsier prioriteringene i Nasjonal transportplan ytterligere omkring 44 nye stasjoner innen utgangen av 2017.

Tallene kommer fram i Solvik-Olsens svar på et spørsmål fra stortingsrepresentant Geir Pollestad (Sp) om hvor mange bomstasjoner regjeringen planlegger å åpne i perioden 1. januar i år til utgangen av 2017.

Pakke i Trondheim

— På noen strekninger vil bompengene kunne forsvinne fullstendig, sa han i oktober.

Med seg på laget i Samferdselsdepartementet har han også landets kanskje mest profilerte bompengemotstander, Bård Hoksrud.

Solvik-Olsen viser nå til at de 14 prosjektene som medfører 46 nye bomstasjoner de nærmeste årene, ble vedtatt av den rødgrønne regjeringen.

16 nye bomstasjoner kommer i forbindelse med gjennomføringen av den såkalte miljøpakke Trondheim, trinn 2.

Fire nye stasjoner vil komme både på E134 mellom Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen i Møre og Romsdal og på E18-strekningen fra Gulli til Langåker i Vestfold. E16 mellom Kongsvinger og Slomarka vil dessuten få tre nye bomstasjoner.

Det er ikke nærmere spesifisert i Samferdselsdepartementets svar hvor de øvrige omkring 44 nye stasjonene vil komme.

Motstander

«Hvor mange bomstasjoner som faktisk åpner, gjenstår å se. Dagens regjering har en annen politikk enn den rødgrønne regjeringen og vil redusere bompengeandelen fremover», skriver han.

«Under dagens regjering har bompenger på seks prosjekter blitt vedtatt fjernet gjennom statlige bevilgninger», heter det i samferdselsministerens svar på det skriftlige spørsmålet.

Ifølge TV 2s såkalte bomometer hadde staten krevd inn vel 3,2 milliarder i bompenger siden Frp kom i regjering sammen med Høyre i oktober.