Bare det siste året har salget av fersk pizza økt med 22 prosent, mens frossensalget har økt med 6 prosent. Dermed kan det se ut til at norske forbrukere begynner å nærme seg pizzavanene til resten av verden.

– Dette stemmer med trendene vi ser. Jeg tror den norske frossenpizzaen har sett sin storhetstid, sier forsker Annechen Bugge ved Statens institutt for forbruksforskning til Nationen.

Ingen annen nasjon i verden spiser så mye dypfryst pizza som nordmenn. Både i Europa og Amerika ligger salget av ustekt fersk pizza i butikkene langt over frossensalget

Men selv om omsetningen av fersk pizza i norske dagligvarebutikker har økt til 42 millioner kroner det siste året, mot 16 millioner for to år siden, er det fortsatt langt igjen til frossensalget: I fjor kjøpte vei dypfryst pizza for 1,4 milliarder kroner.

– Vi blir mer og mer kresne, og det er nok også en grunn til at de ferske produktene vil ta mer og mer over, sier Annechen Bugge.