Miljø er et satsingsområde for Toyota.

Forskjellige miljøvennlige løsninger utprøves, og grunnlaget for de aller fleste er den japanske fabrikkens hybridsystem. Det vil si et system der energien fra en forbrenningsmotor eller en brenselscelle lagres i batterier som driver en elektromotor. Bilen kan drives enten av elektromotoren eller forbrenningsmotoren, eller av begge. El-motoren virker også som en generator, som sørger for å ta vare på energi under bremsing og fartsreduksjon, og lagrer den i batteriene.

Hybridbilen er her

På en testbane utenfor Tokyo fikk vi anledning til å prøve alle Toyotas miljøbiler. Det ble en fremtidsrettet opplevelse som viste at fremtidens miljøbiler allerede kan konkurrere med dagens biler når det gjelder fartsressurser og ikke minst komfort.

Toyota selger allerede flere typer hybridbiler med forbrenningsmotor. Prius var den første.

Flerbruksbilen Estima kjører nå på japanske veier, og er antakelig på vei til Europa.

I Estima har Toyota tatt et skritt videre i utviklingen av hybridbiler. Denne gangen med et system for mellomklasse— og store biler. Estima er utstyrt med en 2,4 ýliters bensinmotor med en ytelse på 131 hk/96 kW, og et dreiemoment på 190 Nm. Den arbeider sammen med to el-motorer: Én foran og én bak. De får kraft fra nikkel-metall hydrid batterier.

Bilen har i utgangspunktet forhjulsdrift og en CVT trinnløs girkasse. Under start og akselerasjon får den hjelp fra el-motoren bak, som på glatt vei også sørger for firehjulstrekk. Systemet gir et drivstofforbruk på 0, 56 liter pr. mil, og Estima tilfredsstiller de japanske avgasskravene for 2010.

Toyota har også laget en «letthybrid»-løsning for den store, luksuriøse Crown. Her blir bremseenergien lagret i et ekstra 36 V batteri, som gir ekstra kraft til forbrenningsmotoren ved hjelp av et sinnrikt overføringssystem. Det bidrar også ved stopp/start-automatikken, og driver f.eks. klimaanlegget når motoren ikke går.

Sparediesel

Også dieselteknikken har potensial for forbedringer. Konseptbilen ES³ (Eco Spirit Cubic) er utstyrt med en 1,4 liters common rail høytrykks dieselmotor og en trinnløs CVT girkasse. Bilen er laget av aluminium og plass, har en luftmotstandskoeffisient på bare 0,23, og veier bare 700 kg. Den har også stopp/start-system, og tar vare på bremseenergien. Dette og mer til gir et drivstofforbruk på 0,27 l/mil.

Toyota hadde skaffet et eksemplar av 0,3-litersbilen VW Lupo for sammenligning. Den viste at motorstøyen i ES³ er betydelig lavere enn i Lupo. CVT-girkassen virket også bedre enn den manuelle girkassen med elektronisk styring i Lupo.

I løpet av de nærmeste to årene vil Toyota trolig komme med en salgsklar småbil av denne typen.

Hydrogen på tanken

Med brenselscellebilen FCHV-4 fikk vi en realistisk prøve på fremtidens bil. Og fremtiden er ikke langt unna: Allerede i 2003 vil Toyota lansere en slik bil i Japan. Fem FCHV-4 gjennomgår nå veitester i Japan, og to i USA.

FCHV-4 er utstyrt med en høytrykks tank som gir hydrogen til den kjemiske reaksjonen med luft. Resultatet blir elektrisitet som lagres i batterier og som igjen driver el-motoren. Vann er det eneste avfallsproduktet. Toyotas brenselscelle produserer 90 kW/122 hk. Dette gir FCHV-4 en effekt på 80 kW/109 hk, et dreiemoment på 260 Nm, en toppfart på 150 km/t, og en rekkevidde på mer enn 25 mil.

På testbanen oppfører den tunge FCHV-4 seg som en bil med forbrenningsmotor. Den eneste merkbare forskjellen er lyden: Bare en litt hvinende lyd fra brenselscellebilens kompressor.

Problemer må løses

Det er fortsatt mange problemer som må løses før brenselscellebilen blir vanlig på veiene. Både vekt, pris og størrelse på teknikken må bli bedre. Dessuten er infrastrukturen for fylling av hydrogen et problem.

Inntil hydrogenstasjoner blir vanlige, vil bilene bli utstyrt med «fabrikker» som produserer hydrogen av oljebaserte drivstoff som metanol eller naturgass. Eller nafta (CHF), som Toyota satser på. En slik løsning gir et visst CO2-utslipp, men betydelig mindre enn bensinmotoren.

MODERNE: ES³ er en konseptbil med et futuristisk, friskt interiør.
FOTO: ODDLEIV LYGRE