Apropos den «nye» Solheimsviken som vi skrev om forleden — den har også fått sin historikk. Det har Viken og Bergens Mekaniske Verksteder fått før, men det er for lengst blitt antikvariske utgivelser. Nå foreligger en ny og hendig historikk: «Solheimsviken - fra verft til næringspark» av Arild Marøy Hansen.

Historikken stod første gang i Sjøfartshistorisk årbok 2001. Men i fjor sørget Rieber-fondene og Bergens Sjøfartsmuseum for at artikkelen kom ut mellom stive permer, og den er også til salgs på Sjøfartsmuseet. At Rieber-fondene er med, er ikke å undres over - det er Rieber Eiendom som eier og har lagt til rette for næringspark der det gamle skipsverftet, en gang Bergens største arbeidsplass, stod.

Boken forteller ikke bare om BMV. Den innledes med en oversikt over de første verftene i bergensområdet - på Bradbenken, på Nordnespynten, Georgernes verft som på midten av 1800-tallet ble overtatt av Annanias Dekke, en av Norges beste skipskonstruktører, Rasmus Rolfsens verft på Elsesro ... og så etableringen av Bergens Mekaniske Verksteder i 1855. Da var byggearbeidene for lengst satt i gang i Solheimsviken. Og i 1858 stod tørrdokken ferdig, den første sivile tørrdokk i Norge.

De første årene var økonomisk tunge, andre verksteder ble etablert, men BMV viste seg etter hvert som konkurransedyktig i markedet. Et marked som har svinget med oppgangs- og nedgangstider inntil det som var igjen av BMV ble tatt under konkursbehandling i januar 1991. (En del lesere husker nok fortsatt «hjemkjøp av BMV»-kampanjen.)

Solheimsviken var synonym med BMV. Derfor er det godt at Solheimsviken Næringspark har tatt vare på mange spor etter verftet, både uten- og innendørs. Og Sjøfartsmuseet har tatt vare på arkivene.

VERFTSTIDEN: Her sjøsettes M/S «Delfinus» 17. september 1947, ett av fire søsterskip levert Det Bergenske Dampskibsselskab.

ARKIVFOTO: BERGENS SJØFARTSMUSEUM