Det går i sunnere mat, tradisjonsmat, enkle løsninger og samarbeid mellom merkevarer når daglivareprodusentene kommer med nye varer i butikkene denne uken. Brunost på tube er blant det som skal testes på forbrukerne.

— Det som virkelig tar seg opp nå og vil øke mer, er produkter som profileres på ytelse. Dette er mat og drikke som lover deg noe konkret, for eksempel at de er proppfulle av proteiner som skal gi deg større muskler eller bidra til bedre konsentrasjon og søvn, eller at de vil gjøre treningen optimal, sier Ole Petter Nyhaug, analytiker og spesialist på forbrukertrender hos Opinion, til NTB.

-Trenger ikke smake

I den søndagsåpne Matkroken-butikken i Nygårdsgaten har de allerede fått årets første slepp av nye matvarer i hyllene.

Rolf Valderhaug (25) er et vanemenneske, men nysgjerrig på hva for noe nytt som er kommet på markedet.

— Det går jo mye i det samme når jeg handler matvarer. Å spise sunt med fisk og magert kjøtt e4r viktig.Så hender det jeg forsøker noen av nyhetene. Særlig det som kan være bra for energi og helse, sier Valderhaug.

— Hva er det som avgjør om du begynner å spise noe nytt?

— Det trenger egentlig ikke smake så godt. For meg som er opptatt av trening er det like viktig at det jeg spiser gir energi og er sunt, sier 25-åringen.

— Så nykommeren Grandiosa med ostebunn er ikke noe du kaster deg over?

— Definitivt ikke.

Spise klokka to

Møllerens kommer med fire mysli- og granolaprodukter i sin nye serie Opplagt. Tine har allerede lansert 14-serien sin med mellommåltider som kan inntas klokka 14, med ekstra proteininnhold for bedre ytelse.

Vitamindrikker og energidrikker som lover noe, har lenge gjort det godt. Her kommer det også nye varianter der markedsføringen er spisset mot det funksjonelle ved produktene. For eksempel kommer det en serie med Biola-juicer som inneholder LGG-bakterien, for bedre fordøyelse.

Snakk med maten

Ifølge Nyhaug kommer det også mye nytt når det gjelder elektronisk kommunikasjon mellom kunden og varene i hylla.

— Produktene begynner å snakke ikke bare til, men med kundene. Du vil kunne lese av en kode på pakningen med mobilen og få informasjon om produktet. Dette vil kunne matches med bakgrunnsinformasjon om for eksempel hva du liker, hvilken diett du er på, hvilke allergier du har og helsemål du måtte ha. Du kan få oppskriftsforslag, kombinasjonsmuligheter eller rødt, gult eller grønt lys etter hvor bra denne varen er for akkurat deg, spår Nyhaug.

Igjen er ytelse og optimalisering nøkkelord: Hva varene vil gjøre for forbrukeren.

Fersk og naturlig

Til tross for medieoppmerksomhet rundt trenddietter som 5:2, lavkarbo og raw food er de fleste norske forbrukere veldig tradisjonelle når de handler. De langsiktige trendene viser likevel en gradvis dreining mot et mer bevisst forhold til hva vi putter i munnen på oss selv og barna:

— Sunnhetsbegrepet er blitt mer nyansert enn bare å kutte sukker og fett og spise mer grønt. Nå er det naturlig og ferskt som gjelder. Helt konkret gjenspeiles det i ferskvarer med kortere holdbarhet, fordi kort holdbarhet signaliserer at noe er nettopp naturlig og ferskt, sier Nyhaug.

Han påpeker at «ferskt og naturlig» er i økning, ikke bare for råvarer, men for alle kategorier, som ferdigmat, drikke, snacks og ingredienser.

— Pålegg er et eksempel: Vi ser vekst i kjøttpålegg med mer tekstur, ujevne kanter; det signaliserer mer naturlig.

Et mer naturlig utseende signaliserer også at noe er håndlaget, hjemmelaget heller enn fabrikkprodusert, en annen trend som fremdeles står høyt i kurs, så høyt at det kommer til uttrykk i pakning og utseende på emballasjen:

— Vi ser pakninger med litt tekstur, håndskrevne tekster, skrifttyper som ser håndskrevet ut, nesten kalligrafiaktig, det gir en litt retrofølelse og inntrykk av noe tradisjonelt og ekte, sier Nyhaug.

Selv de fleste av nyvinningene som lanseres forsvinner etter bare få måneder, mener Rolf Valderhaug at han finner mer å velge i.

— Jeg synes utvalget blir stadig bedre.