Tirsdag bekreftet Stenersen overfor Fædrelandsvennen at han førte yachten da den grunnstøtte i Ulvøysund søndag klokken 11.

Stenersen er gammel sjømann og kaptein på Nordsjøen. Men ifølge Sjøfartsdirektoratet har han fritidsskippersertifikat F5L. Med det kan han føre fritidsfartøy under 50 bruttoregistertonn. I Norsk skipsregister er M/Y «Laika» oppført med en bruttotonnasje på 104.

— Jeg har søkt om dispensasjon og fått det. Skipskontrollen var om bord i går. Alt er i orden, ikke noe problem, sier Sigmund Stenersen til Fædrelandsvennen.

- Ikke kvalifisert

Men avdelingsdirektør Lars Alvestad i Sjøfartsdirektoratet avviser at Stenersen har fått dispensasjon til å føre M/Y «Laika».

— Sjøfartsdirektoratets avdeling i Oslo har vært om bord på besiktigelse. Det er gitt dispensasjon til fartøyet for en enkelt reise til Bergen. I forutsetning for dispensasjonen er det sagt at den skal ha kvalifisert mannskap.

- Er Stenersen kvalifisert?

— Nei, det er han ikke. Det er nå en annen kaptein om bord med nødvendige papirer, sier Alvestad, og forteller at det ikke er tatt stilling til om det vil få konsekvenser at Stenersen har ført båten uten gyldig sertifikat.

— Det har vi ikke vurdert, sier avdelingsdirektør Alvestad.

- Reder må sjekke

I Søgne bor tidligere sjøfartsdirektør Rune Teisrud, som mener det kan ha konsekvenser for en reder å ha kaptein på sitt fartøy uten gyldig sertifikat.

— Hvis rederen har gjort det med hensikt, altså med viten og vilje, har rederen forbrutt seg mot sjøfarts- og bemanningsforskriften. Det er rederen som skal sørge for kvalifiserte sjøfolk. Det er politiet som vurderer om det er brudd på skipssikkerhetsloven, og det kan straffes, sier han.

— Hvis rederen ikke visste, da har vedkommende kaptein lurt eller løyet om sine kvalifikasjoner. Da går rederen fri. Men rederen har uansett plikt til å undersøke at sertifikater og helseattesten i orden, sier Teisrud.

Styreleder Endre Haugland i Sagavik AS, som i skipsregisteret står oppført som eier, vil ikke svare på hvem som er reder for M/Y «Laika».

Han vil heller ikke svare på spørsmål om Magnus Stangeland, som har leid yachten, er å betrakte som reder.

– Jeg har ingen kommentar til dette, sier Endre Haugland.

— Jeg er ikke ansvarlig

Magnus Stangeland som leide M/Y «Laika», sier til Fædrelandsvennen at han ikke er reder, og derfor står uten ansvar.

— Det er ikke jeg som er leier som er reder. Nå vil vi bare komme hjem og bli ferdig med saken, sier han til Fædrelandsvennen.

- Visste du at Sigmund Stenersen ikke hadde sertifikat til å føre M/Y «Laika»?

— Jeg visste ikke det. Men nå har vi snakket med Sjøfartsdirektoratet, vi er på vei til Bergen, så vil vi komme tilbake til saken, sier Stangeland.

- Kan få bot

Sjøfartsdirektoratet har ikke vurdert kapteinens rolle.

— Dette er opplagt et brudd på regelverket, sier tidligere sjøfartsinspektør Leif Erik Wallerud i Søgne, som selv har kjørt i det aktuelle området flere ganger.

Han sier at det eventuelt kan være snakk om en bot for å kjøre uten førerkort.

— Jeg mener grensen er absolutt. Jeg forstår at kapteinen har seilt i mange år. Men internasjonale sertifikater må fornøyes hvert femte år. Hva slags erfaring denne kapteinen har, vet jeg ikke. Her er det uansett samme prinsipp som med bil.

— Så er det positivt at han har hatt moderat fart. (opplyst til to knop av kapteinen selv red.anm.) Men å ikke få med seg rød og grønn stake er jo helt håpløst, sier den tidligere sjøfartsinspektøren.