Det italienske operatørselskapet har ikke konkludert ennå. Men etter at tredje brønnen nå er ferdig, er det mange tegn som tyder på at feltet er drivverdig, opplyser informasjonssjef i Eni Norge, Ida Kristin Andersen.

Det betyr at den første konkrete konfliktsaken som handler om Barentshavet og miljø nærmer seg regjeringen.

Lenge før den rød-grønne regjeringen ble dannet, ble temaet oljeaktivitet i Barentshavet sett som det kanskje vanskeligste tema for partiene å bli enige om.

For på Ap sitt landsmøte i Oslo i fjor lovet Jens Stoltenberg alle sine partivenner i nord at det slett ikke ville bli noen stans av oljeaktiviteten i Barentshavet. Like uforsonlig var Kristin Halvorsen under SVs landsmøte i Kristiansand i vår. Når det gjaldt miljø og Barentshavet hadde SV ingenting å gi.

Olje for 40 milliarder

Ett av partiene må skuffe sine velgere når regjeringen får en plan om utbygging og drift av Goliat på bordet.

Ida Kristin Andersen understreker at Eni ikke har den videre timeplanene for Goliat klar ennå. Heller ikke hvor mye olje de anslår at det er i feltet.

Det har tidligere vært spekulert i en feltstørrelse på rundt 100 millioner fat utvinnbar olje. Med dagens oljepriser snakker vi i så fall om bruttoverdier på rundt 40 milliarder kroner.

For nær kysten

For miljøbevegelsen er det ikke mulig å akseptere en utbygging så nær Finnmarkskysten, sier generalsekretær Rasmus Hansson i WWF-Norge.

Hans organisasjon tror ikke det er realistisk for miljøbevegelsen å klare å stanse all oljeaktivitet i nord. De har derfor prioritert noen områder som er så verdifulle at det ikke kan komme på tale med noen utbygging. Grovt sett gjelder det Lofoten, Vesterålen og tett inntil Finnmarkskysten.

Og Goliat som ligger 85 kilometer nordvest for Hammerfest og 50 kilometer sørøst for Snøhvit, er nettopp for nær Finnmarkskysten, mener Hansson.

— Langs denne kysten har vi noen av de viktigste fuglefjellene i nord. Loddegyting foregår i dette området og det ligger for nær kysten til å kunne ha en forsvarlig oljevernberedskap, sier Hansson. Han forventer at regjeringen prioriterer disse miljømessige fakta fremfor oljeselskapenes interesser.

Eni eier hele 65 prosent av feltet, mens Statoil har 20 prosent og bergenske DNO 15 prosent.

HÅVARD BJELLAND