Fartøyet vil gjøre det mulig å utforske områder som hittil har vært vanskelig tilgjengelige og det vil dessuten åpne for ny kunnskap om issmeltingen i Arktis.

— Det kan bidra til økt forståelse for hvordan forholdene i polhavet påvirker de globale værforholdene, sier regiondirektør Alf Håkon Hoel ved Havforskningsinstituttet til NTB.

En stadig raskere issmelting i Arktis vil forårsake store endringer i økosystemene, men ved hjelp av forskningsfartøyets nærvær i det nordlige Barentshavet og polhavet kan det på sikt være mulig å forstå eller forutse endringer i klimaet.

— Ett viktig poeng er at forholdene i Arktis påvirker alle på kloden, sier Hoel som understreker betydningen av å komme inn i de islagte områdene for å kartlegge forholdene bedre.

Næringsinteresser

Det er også store næringsinteresser knyttet til fiskeri, petroleum, bergarter, mineraler og skipsfart i nordlige farvann. Det isgående fartøyet vil spille en avgjørende rolle for å skaffe ny kunnskap om disse områdene.

Det er store hull i kunnskapen om dybde- og bunnforhold i havområder som er helt eller delvis dekket av is. Det trengs dessuten bedre kunnskap om lagene under havbunnen. Disse kan representere farer som for eks. ras, (klima) gass- og væskeutslipp, og energikilder (konvensjonell olje og gass, gasshydrater, geotermisk varme).

I drift om tre år

Det nye forskningsfartøyet er allerede klart på tegnebrettet. Hvis alt går etter planen kan det komme i drift i andre halvår 2015.

Havforskningsinstituttet holder en pressekonferanse i Tromsø mandag der planene blir gjennomgått. Fartøyet skal eies av Norsk Polarinstitutt, driftes av Havforskningsinstituttet, mens Universitetet i Tromsø blir den største brukeren. På pressekonferansen vil disse tre aktørene presentere detaljer om fartøyet og hvilke muligheter det gir for å øke kunnskapen om de polare områdene.