Nordheim som leder Urbanet, et selskap som lager analyser for bytransport og kollektivtransport for blant annet regjeringen, sier til Aftenposten at det bærer galt av sted med de samlede økonomiske fordelene. Særlig gjelder dette i og rundt Oslo.

Ifølge Nordheim taper kollektivpendlerne stort, ikke minst mot dem som kjører den sterkt subsidierte elbilen Tesla. Hver kollektivtrafikant i Oslo subsidieres av staten med 6000 kroner i året.

Enorme forskjeller

Forskeren savner en diskusjon om det er mulig å subsidiere elbiler uten at det ødelegger for det viktigste målet — å få ned biltrafikken inn til sentrum. Han mener derfor det er nødvendig å kutte ut fordeler som gratis bomstasjon, gratis parkering og kjøring i kollektivfeltet.

— De stimulerer alle til økt bruk. Og det er ingen grunn til å subsidiere store elbiler mer enn små. Hvis ett beløp hadde blitt gitt flatt til alle som kjøper elbil, ville det økt salget av små elbiler framfor store. Det er god miljøpolitikk, mener han.

Finansmannen Øystein Stray Spetalen og forsker Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt har kommet fram til at Tesla-eierne subsidieres med henholdsvis 44.000 og 100.000 kroner.

70 kroner per reise

— Hadde kollektivtrafikantene fått samme tilskudd som en Tesla-eier, kunne de ikke bare reist gratis. De skulle fått utbetalt rundt 70 kroner. For hver reise! fastslår transportforskeren.

Sammenligner man med den langt billigere elbilen Nissan Leaf, ville utbetalingen ligget på 17-18 kroner.

Nordheim sier han vet han banner i kirken, og understreker at han mener det er bra med subsidiering av elbiler.

— Problemet er at for å få mest mulig ut av subsidiene, når man først kjøper en elbil, må den helst brukes mest mulig i rushtrafikken. Det er stikk i strid med fornuftig transportpolitikk. Det skaper køer. Mer biltrafikk, sier Nordheim.