Tsunamikatastrofen i Sør— og Sørøst-Asia 2. juledag i fjor avdekket store svakheter i samarbeidet mellom norske myndigheter og forsikringsselskapene. Utenriksdepartementet lovet etter dette et tettere samarbeid om kriseberedskapen, men representanter for forsikringsbransjen sier til NRK at de fortsatt venter på avklaring rundt ansvarsforholdene under kriser.

– Fortsatt er det uklart hvem som har ansvaret for hva under en krise. Det er et problem, sier skadedirektør Anne Stine Mollestad i Vesta til NRK.

Etter at flodbølgen hadde rammet store områder i Sør- og Sørøst-Asia i romjulen i fjor, satte norske forsikringsselskaper raskt i gang sine egne beredskapsplaner. De sendte kriseteam til Thailand, delte ut klær og penger til rammede kunder, og sørget for alt fra hjemreise til at parkerte biler på Gardermoen ikke ble tauet bort.

Det å koordinere hjelpen med norske myndigheter var imidlertid svært vanskelig, ifølge Mollestad.

Utenriksdepartementet stiller seg uforstående til kritikken.

– Vi har hatt møter der også forsikringsbransjen har vært med, og vi har hatt en god dialog med forsikringsbransjen, sier utenriksråd Sven Svedman til NRK. Han utelukker ikke at forsikringsselskapene vil bli tatt med på katastrofeøvelser i framtiden.