Knut Gjerseth Olsen

I åtte år har Anne-Grethe Hansen kjørt sin Ducati Sportstouring 2. Prisen på forsikringen har forandret seg voldsomt i løpet av årene.

— Jeg kjøpte sykkelen i 1998. Siden den gangen har forsikringen variert fra 34.000 kroner til 2800 kroner. Ganske vilt, sier Hansen.

Prisen i været

De første årene lå forsikringen jevnt på rundt 3000 kroner. Men så kom 2002 og nye ulykkesstatistikker - og den påfølgende regningen.

— 74.000 kroner lød den på. Forsikringsselskapene hadde fått statistikk som viste at racingsykler var farlige og ville nok kvitte seg med slike kunder, forteller Hansen.

Da hun ringte forsikringsselskapet fikk hun en ny regning på 34.000 og en beklagelse.

— Prisen var jo fremdeles helt vill. De har ikke lov til å si opp kunder, så de presset oss ut ved å sende prisene i været.

Og ned igjen

Hansen tok en ringerunde, men fikk inntrykk av at mange vegret seg mot å forsikre sykkelen.

— De ville ikke ha racingsykler, men jeg tror ikke de hadde nok kunnskap. Prisene var basert på en statistikk som var fryktelig unyansert, sier Hansen.

Hun fikk til slutt tegnet en forsikring til 8000 kroner. Prisen sank etter hvert som bonusen økte, og våren 2006 var hun nede i 5800 kroner i året.

— Men jeg oppdaget at det var enda billigere i andre selskaper. Nå har jeg skiftet og betaler 2800 kroner, så da er jeg omtrent tilbake der jeg startet i 1998.

Stavanger Aftenblad/Bergens Tidende

Tomas Alf Larsen