— Jeg er lettet over at streiken er over, og fornøyd med det tilbudet vi har fått, sier Storemark, som også er hovedtillitsvalgt ved hotellet.

Må slåss for hver kroner

17. april stengte dørene. Ledelsen trodde ikke på noen langvarig streik.

— Jeg sa til kunder at det helt sikkert ville være over etter noen dager, sier hotellsjef Rita Steckmest Sivertsen.

Men hun tok feil. Storemark gir arbeidsgiverne skylden.

— Vi er lavtlønte i et lite forbund som må slåss for hver krone. Det er ikke tilfeldig at vi har vært ute i tre streiker de siste fire årene. Vi har sakket akterut i forhold til gjennomsnittet og vi kommer ikke gratis til noe. Det hadde ikke blitt noen streik dersom arbeidsgiverne hadde gitt oss et skikkelig tilbud.

Radisson SAS Hotel Norge maktet ikke å åpne dørene for gjestene i går. Først klokken 12.00 i dag tar hotellet inn gjester igjen. Men Sivertsen er lettet.

Tapt 15 millioner

— Hotell Norge har vært fullstendig stengt, på Radisson SAS Royal har 130 rom vært stengt. Vi har tapt 15 millioner kroner i omsetning bare på Norge.

Leder for Reiselivsbedriftenes Landsforening i Hordaland, Jan Sverre Stray er redd oppgjøret er blitt for godt for de ansatte.

— Vi kan få konkurser, særlig i bedrifter med svak økonomi.

Han frykter og de langsiktige følgene av tre streiker på fire år.

— Vi har fått så klare signaler fra turoperatører og kursarrangører som ikke vil legge store arrangementer til Norge på denne tiden. Norge er blitt et gult land, som man styrer unna.

Storemark mener Stray overdriver.

— Selvfølgelig får det noen konsekvenser, men det burde arbeidsgiverne tenkt på før de utfordret oss. De gamblet på at vi hadde trang økonomi, og tenkte at vi ikke kom til streike.

STREIKESLUTT: Reidar Storemark, hovedtillitsvalgt ved Hotel Norge, er fornøyd med tillegg for ubekvem arbeidstid, minstelønnstillegg og fagbrevstillegg etter fire års praksis. - Vi er kommet styrket ut av streiken.
FOTO: ARNE NILSEN