RUNE VALDERHAUG OG NTB

Lufthavnsjef Siv Merete Stadheim ved Florø og Førde lufthavner bekrefter den manglende sikkerheten overfor Bergens Tidende.

Alle norske flyplasser skal innføre full sikkerhetskontroll av samtlige passasjerer og all bagasje fra 1. januar 2005. Denne kontrollen er allerede innført ved de store flyplassene, blant dem Flesland. Flyplassen i Narvik har ingen passasjerkontroll. Det var her mannen som gikk amok med øks på flyet fra Kato Air i går, kom om bord.

Også på tre av de fire kortbaneflyplassene i Sogn og Fjordane mangler det sikkerhetskontroll. De tre flyplassene hadde til sammen cirka 150.000 passasjerer i fjor.

— På flyplassen i Florø er det innført full kontroll av alle passasjerer og ansatte. På de tre andre flyplassene blir det innført kontroll fra kommende årsskifte, sier Stadheim.

Stord Lufthamn opplyser at de har fått sikkerhetskontroll.

I alt 28 regionale flyplasser får innført et skanning-system fra årsskiftet. Det nye sikkerhetssystemet kommer ifølge Avinor som en følge av en EU-forskrift som kom i kjølvannet av 11. september 2001.

Dro frem øks

Kato Air-flyet hadde syv passasjerer og to piloter om bord. Under innflyging til Bodø lufthavn dro mannen fra Nord-Afrika frem øksen. Ifølge politiet hadde han selv tatt øksen med om bord. Mannen angrep begge pilotene og en passasjer før han ble overmannet.

30 meter over havflaten i området Tverlandet-Saltstraumen, få kilometer fra flyplassen i Bodø, klarte pilotene å rette opp flyet og unngå den store katastrofen. Da hadde den 34 år gamle asylsøkeren sendt flyet i stup og så i spinn ved å kaste seg over flykontrollene.

For å nå frem til kontrollspakene hadde han først slått kapteinen og så styrmannen i hodet med øksen. Mens han gjorde dette, skal han ifølge de skrekkslagne passasjerene ha ropt at han skulle få flyet til å styrte. De to pilotene fossblødde og ropte til passasjerene om hjelp. To menn skal så ha klart å overmanne 34-åringen, som nå er siktet etter straffelovens paragraf 148 for å ha forsøkt å forvolde en luftfartsulykke.

De to pilotene, samt en passasjer i alderen 30 til 45 år, ble skadd i øksedramaet. Ifølge sykehuset skal alle være lettere skadd.

Passasjeren som er siktet for angrepet på flyet, ble straks pågrepet av politiet etter landing like før klokken 11. Politiet ble varslet mens flyet fortsatt var i luften. Øksen er beslaglagt. Også en jaktkniv og en tapetkniv hadde mannen fått med seg inn på flyet.

- Trodde jeg skulle dø

Irene Lokland fra Bjerkvik i Nordland var med og holdt gjerningsmannen fast etter at de hadde klart å overmanne ham.

— I noen grusomme øyeblikk trodde jeg vi skulle dø, og jeg så for meg barna mine, sier trebarnsmoren med tårer i øynene.

Hun forteller at alt var normalt under turen helt til flyet begynte nedstigningen til Bodø. Hun satt bakerst i flyet og leste, og så ikke at mannen reiste seg opp og gikk inn i cockpiten.

— En av de andre passasjeren fortalte meg etterpå at han så mannen ta øksen frem fra under jakken sin da han gikk frem, sier Lokland.

Tidligere nestleder i forsvarskomiteen Odd Eriksen (Ap), var en annen av passasjerene. Han fikk kutt i hodet da han angrep øksedesperadoen i Kato Air-flyet. Ifølge Nettavisen satte han seg på mannen

Fikk asylavslag

Informasjonssjef Geir Løndahl i Utlendingsdirektoratet (UDI) sier at direktoratet nå arbeider på spreng for å kartlegge den siktede asylsøkerens bakgrunn. Mannen fikk avslag på sin asylsøknad i juni i fjor. Seinere gikk saken til Utlendingsnemnda (UNE). Der han fikk avslag i mai i år.

I september i år skal han ha mistet plassen sin på Borkenes asylmottak i Kvæfjord. I fjor vår skal den 34 år gamle asylsøkeren fra Algerie ha gått løs på bilen til en av de ansatte ved Nordkalotten asylmottak.

Har brannøkser i flyene

Den alvorlige voldsepisoden satte en støkk i flyselskapene her til lands. Brannøkser er nemlig standardutstyr i alle passasjerfly, og skal blant annet brukes til å knuse vinduer i en alvorlig nødssituasjon.

— Vi har en brannøks om bord i alle SAS-fly, mens Braathens-flyene har to økser om bord. Men disse er plassert slik at de er utilgjengelig for passasjerene. Derfor kan en voldshandling som den man opplevde i Bodø i går, ikke skje i noen av våre fly, sier Meisingseth.

Hun vil ikke opplyse om hvor i flyene disse øksene oppbevares.

— Men de er utenfor passasjerenes rekkevidde, samtidig som de er lett å finne for kabinpersonalet, dersom man trenger dem i en nødssituasjon, legger hun til.

— Vårt kabinpersonale trener jevnlig på å kunne håndtere angrep fra passasjerer, og hvordan man skal takle såkalte uregjerlige passasjerer.

FLY FRA KATO AIR: Luftfartsmyndighetene og politiet gikk om bord i flyet på Bodø Lufthavn etter at en 34-åring hadde gått amok med kniv og prøvd å styrte flyet like før klokken 11 i går formiddag.<p/> FOTO: SCANPIX