Spåkoner reklamerer for ulike telefontjenester med healing, tarot og spådommer, gjerne for 25 og 30 kroner i minuttet. Slike annonser står på trykk i blant annet Dagbladet. I et brev til Forbrukerombudet ber Forbrukerrådet om at både markedsføringen og Dagbladets rolle blir vurdert.

– Når annonsene lover alt fra å rette på din grå hverdag til klare svar om tidligere liv, så ligger dette i beste fall i grenseland av hva loven tillater, sier underdirektør Terje Kili i Forbrukerrådet til Aftenposten.

Han vil ha svar på om annonsene bryter lovens krav om at markedsføring skal være nøktern og saklig. Forbrukerrådet er særlig bekymret over at personer i vanskelige livssituasjoner bruker slike tjenester.

Dagbladet, som tidligere har fått kritikk for sine telefonsexannonser, ser foreløpig ingen grunn til å stanse spåkoneannonsene.

– Det å la være å trykke disse annonsene er å drive snusfornuftig moralisme. Og det ligger ikke for oss, sier konstituert sjefredaktør Lars Helle. Han viser til avisens liberale tradisjon, og at avisen også trykker andre annonser som kan være kontroversielle i enkeltes øyne.

Han legger til at avisen likevel vil stoppe spåkoneannonsene hvis de er ulovlige. Annonsene er ikke livsviktige for Dagbladet, opplyser Helle.