Ifølge Forbrukerombudet kan ikke Kiwi dokumentere at prisene er blitt kuttet tilsvarende momsen på 14 prosent.

— De har ikke kunnet gi noen dokumentasjon på den originale prisen de påstår å ha kuttet fra, og dermed kan vi heller ikke se at de faktisk har kuttet prisene, sier seksjonssjef Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet til P4.

— De kan like godt operere med en egen pris de har satt i forkant, og så kuttet 14 prosent, men det betyr ikke at varene blir billigere for kundene i butikken, sier Gjedrem.

Forbrukerombudet konkluderer med at Kiwis reklamekampanje er villedende markedsføring så lenge matvarekjeden ikke kan dokumentere priskuttet.

Men Kiwi mener å ha sitt på det tørre.

— Vi har helt klart kuttet i prisene våre, vi bruker masse penger på dette og det kan vi dokumentere, sier Kiwis administrerende direktør Per-Erik Burud.

Han vil be om et møte med Forbrukerombudet for å oppklare saken.

Kiwi