Passer det nye slipset til resten av innholdet i garderoben? Passer det nye lesebrettet til resten av elektronikken du har hjemme i stua? Eller har du fått en ny trendy kaffemaskin som går utenpå alt du har på kjøkkenet ditt?

Da kan du fort bli offer for den såkalte Diderot-effekten, ifølge forskning.no.

Denis Diderot var en fransk filosof og forfatter på 1700-tallet som fikk en ny, fin skarlagensrød kappe som erstatning for den gamle og utslitte. Det endte med at han brukte penger både på å fiffe opp resten av garderoben og hjemmet sitt, og endte med å sitte igjen med en masse dyre gjenstander som han egentlig ikke likte — og ble raka fant i tillegg.

Nå har forskere funnet ut at denne effekten i høy grad kan gjøre seg gjeldende også i norske hjem i 2011. Effekten trer nemlig i kraft uansett om du får en gave eller kjøper noe selv.

— Et eksempel kan være at du ser en fin skjorte og tenker at den var jo kul, jeg har sikkert noe som passer. Men nei - det hadde du ikke. Plutselig må du kjøpe en hel masse klær, sier forsker Henrik Hagtvedt, som sammen med sin amerikanske kollega Vanessa M. Patrick nylig har publisert en artikkel i det amerikanske tidsskriftet «Journal of Marketing Research».

Å stoppe effekten ved å levere gaven eller gjenstanden du har kjøpt selv tilbake er også fånyttes.

— Det vi ser, er at når design er en sentral del av produktet, så vil du føle mer frustrasjon knyttet til dette. Det kan få deg til å gå ut og kjøpe mer for å få det til å passe, sier Hagtvedt.

Har du følt på Diderot-effekten? Bruk kommentarfeltet.