Etter svakt januarsalg opplevde bryggerinæringen en like dyster februar. Folk drikker rett og slett mindre øl enn «normalt».

I årets andre måned falt ølsalget totalt hele 7,6 prosent mot samme måned i fjor. Salget av alkoholfritt øl falt med 5,7 prosent og hadde en markedsandel på 2,7 prosent av totalsalget i februar, melder en ikke storfornøyd bransje.

Ølsalget i februar endte på 16,6 millioner liter.

Salget av øl på utestedene falt med 13,6 prosent og i dagligvarehandelen gikk salget ned 6,3 prosent.

Heller ikke brussalget går fri – her opplevde Bryggeri— og Drikkevareprodusentene en nedgang i februar på 5,9 prosent til 37,9 millioner liter. Vannsalget falt med 16,9 prosent til 6,4 millioner liter.

Salget av sukkersøtt brus falt «bare» med 2,2 prosent, mens kunstig søtet brus falt med 11 prosent. Størst var fallet på utelivsstedene.

Johannessen, Sara