— Kapteinen skal vurdere kommunikasjonen på brua, og eventuelt vurdere behovet for endringer i kommunikasjonsrutinene, sier sekretær Ole Christian Borge i undersøkelseskommisjonen til NRK.

Flykapteinen har selv vært sjøkaptein på hurtigbåt i Oslofjorden. Han har samarbeidet med Norsk Marinteknisk Forskningsinstitutt (Marintek) i Trondheim om opplæring av hurtigbåtkapteiner.

Det er fornuftige å sammenligne hurtigbåter med fly, mener avdelingssjef Kjell Holden ved Marintek.

— Farten er innlysende, men det handler også om samhandling mellom for eksempel kapteinen og styrmannen på brua. Det er omtrent som i fly hvor hver enkelt av dem gjør sine forskjellige oppgaver, basert på sjekklister og prosedyrer. Dette er avhengig av farvannet; om det er trangt farvann eller vanskelig farvann og de utfordringer som det stiller til de to som sitter på brua, sier han.

NTB