— Helikopterprodusenten Eurocopter i Marseille må lage en helt ny type aksling til nødsmøringssystemet i den aktuelle helikoptermodellens girboks, opplyser administrerende direktør Lars A. Landsnes ved helikopterbedriften Heli-One på Sola til Aftenbladet.

Å lage en ny og forbedret aksling er en langdryg prosess. Etter at delen er ferdig utviklet, må produktet godkjennes og sertifiseres av europeiske luftfartsmyndigheter. Dette tar tid, fortsetter Landsnes.

I mellomtiden sliter helikopterselskaper i opptil 15 land over hele kloden med å få gjennomført flyprogrammer for oljeindustrien og andre viktige flyoppdrag.

EC 225 er for øvrig et av de fire helikoptrene som er aktuelle som framtidig norsk redningshelikopter i stedet for Sea King.

Etter nødlanding

Det er nødlandingen på sjøen til et EC 225-helikopter fra britiske CHC Scotia ved Shetland 22. oktober i år som er årsaken til at samtlige EC 225-helikoptre i verden fikk flyforbud. De britiske havariinspektørene fant sprekker i en aksling i hovedgirboksen som årsak til at begge oljepumpene i nødsmøringssystemet til helikoptret ikke virket.

Girboksen som skal inneholde 22 liter olje til nødsmøring, var tømt. Hendelsen minnet mye om et tilsvarende uhell med samme helikoptertype ved Aberdeen i mai i år. Den gang meldte instrumentene på feil grunnlag at systemet sviktet.

Den britiske undersøkelsen avslørte at produsenten Eurocopter aldri hadde testet systemet under sertifiseringsprosessen. Den franske fabrikken hadde derfor ingen dokumentasjon for å hevde at nødsystemet ville tilføre girboksen nok olje til 30 minutters ekstra flyging ved eventuell oljelekkasje i rotoren.

Flyforbudet har påført operatører av EC 225 over hele verden store problemer. Ved sist årsskifte var mer enn 100 helikopter av typen i drift.

I Norge har CHC Helikopter Service åtte maskiner av typen i flyparken. I tillegg har Bristow Norway to EC 225 i redningsberedskap for Barentshavet med base i Hammerfest.

Rammer mange land

Også på britisk side av Nordsjøen er flytypen i omfattende bruk. Bristow Helikopters har 15 maskiner i drift. Også Bond Offshore Helicopters og CHC Scotia har satt sine EC 225 på bakken inntil helikoptret erklæres som sikkert, skriver Aftenbladet.

Kommersiell direktør Helge Nesvåg i CHC Helikopter Service sier at selskapets offshoretrafikk opprettholdes ved at selskapet har muligheter til å sette andre helikoptertyper i trafikken i stedet for EC 225. Nødprogrammet opprettholdes gjennom selskapets 13 S-92-maskiner og en flåte med 11 Super Puma av forskjellige versjoner.

— I CHC Helikopter Service er vi heldige fordi selskapet har alternative transportmuligheter. Flyprogrammet klarer vi å holde i rute dersom været ikke slår seg vrangt, påpeker Nesvåg.

Han føyer til at andre land og selskaper ikke er så heldige. I Australia er et stort antall EC 225 rammet av flyforbudet.