Forresten — fenomenet er ikke det minste underlig. Hvordan vi oppfører oss i krisetider, kan underbygges med historiske fakta.

Kjøreplan og mønster ligger sannsynligvis genetisk nedfelt i oss alle. Det er ingen grunn til å tro at vi i år 2001 legger om kursen. Når verden er guffen, vil mange av oss jakte på en personlig, gyllen lykkepille, en liten lommebokvennlig flukt bort fra realitetene. Enten vi bor i Norge, England, Italia, USA eller Japan.

— JAMEN, dette vet vi jo. Dette er klassiske overlevelsesmekanismer vi kjenner fra samtlige depresjoner i det forrige århundret. Når verden er utrygg, pynter vi mennesker oss. For å signalisere til alle og enhver ý jeg klarer meg! Dette er den klare, usminkete talen fra motejournalist Kiki Sørum som er en kløpper på denne type historiske trender.

— Mange vegrer seg for dyre innkjøp og investeringer i disse dager. Dette er småvarenes storhetstid. Særlig de mer personlige tingene som kan knyttes til fasaden. Menn vil kjøpe flotte slips, elegante belter og sko ý kvinner finner stor glede og trøst i alle former for kosmetikk, makeup, bijouteri og dufter. Du kan tilsynelatende flykte unna det traurige for noen hundrelapper. Bak de glitrende fasadene vil det imidlertid garantert finnes mange sprø persilleblad av noen medmennesker - som det alltid har gjort. De bare skjuler usikkerheten sin med eleganse.

— Skjørtelengden?

— I våre dager er det liksom ikke én bestemt lengde, alt er tillatt. Men klassikeren er at under depresjoner synker skjørtelengden. Moter og økonomisk struktur er nøye knyttet sammen. I de harde 30-årene var skjørtene subbeside. Da verden var optimistisk og lys, som på 1960-tallet, fikk vi miniskjørtet. Kort, kortere, mini ý

OM IKKE butikkene har opplevd noe salgsrush av motemessige fasadefiksere ennå, regner Kiki Sørum med at utover høsten vil den gylne virkelighetsflukten bli mer og mer synlig.

— Bare vent og se! Kvinner vil presentere seg med skinnende, knallrøde lepper ý markerte øyne, høye hæler. Pelsverk som tilbehør. Dresser med maskulint snitt signaliserer feminin «power».

Duftene vil gjerne være av den dramatiske, tunge typen ý den rene orientalske gryte.

Filmen «Moulin Rouge» med sine dekadente, sexy klær blir en stor motepåvirker. Norske julebord anno 2001 kan bli noen voldsomme fasademarkeringer med mye gull, rødt og sort, humrer Kiki Sørum og ber BT følge med på fødselsstatistikkene til sommeren.

— Fødsels...?

— Akkurat! Mennesker søker sammen i vonde tider, og slikt blir det gjerne barn av. Fra USA meldes om hektisk sex-aktivitet etter terrorangrepet på World Trade Towers og Pentagon. Følg med ý

I DEN SVENSKE avisen Expressen for 26. september i år står det at lavkonjunkturer betyr «rena knytkalaset». Slipshandlerne jubler.

— Kriseåret 1993 var vårt beste år til nå, sier Allan Ladow hos slipsprodusenten Atlas Design i Göteborg som nå er klar til en ny salgstopp. Mottoet «den enes død, den annens brød» har gyldighet den dag i dag. Gode tider og høykonjunktur og bruk av slips er som hund og katt. Tilbakemeldinger Bergens Tidende får fra det lokale markedet, tyder på at også mange norske menn kan hale inn nye slips nå i høst.

— Slips til menn og skjerf til kvinner hører til småvarenes bestselgere inn til butikkene.

HVA ER NÅ DETTE? Ting-dyrking gått over styr? Statussymboler på sitt mest smakløse?

— Jeg skjønner godt mekanismene bak denne typen kjøp, sier psykolog Hedvig Montgomery som er spaltist for 16 norske aviser ý BT inkludert.

— I usikre tider har man ofte behov for å markere «selvet» ý slik man er. Er det ikke så mange hyggelige, faste holdepunkter i tilværelsen, velger mange å bruke litt penger på seg selv. Fortsatt er man verd noe, dette kan faktisk ses på som et trygghetsskapende tiltak. Å satse på den personlige fasaden er samtidig en livsbejaende erklæring. Jeg ser heller ikke bort fra at mange kjøper denne type produkter fordi de er fine gaveartikler. Utrygge tider fører ofte til at folk søker sammen og setter pris på hverandre.

JA, JA ý det finnes forklaringer på det meste. Også at hyppigere bruk av slips, leppestift, smykker og duft har en sosialmedisinsk redningsvest-funksjon ...