«Velkommen til SAS Braathens og Star Alliance. Vi har for øyeblikket ikke ledig konsulent. Din samtale blir satt i kø. Du er nummer... 43... i køen»

Panfløytemusikken overtar et par minutter. Så kommer neste melding: «Du rykker stadig frem i køen».

Å vente i telefonkø kan være plagsomt i seg selv. Dersom folk visste hvordan pengene renner ut mens de hører på klassiske svisker, ville nok irritasjonen steget enda noen hakk. BTs rundspørring viser at mobilabonnenter stort sett betaler mellom to og fem kroner minuttet når de ringer femsifrede nummer eller 815-nummer.

Tog, buss og fly til Moskva

— Jeg skjønte at det ville koste meg penger, men at det skulle bli så dyrt, kom overraskende, sier Ingebjørn Bleie.

Medisinstudenten fikk hakeslepp da han så regningen for april. Den var nesten dobbelt så høy som en normal måned. 430 kroner stammer fra oppringninger til SAS Braathens' servicetelefon under streiken 6. og 7. april.

Bleie skulle til Moskva da han havnet midt i streikekaoset. Da flyet fra Flesland til Oslo ble innstilt, fikk han beskjed om at han kunne komme seg med fly fra Oslo dagen etter. Dermed satte han seg på toget.

— Jeg måtte ringe SAS for å få vite hva jeg skulle gjøre med overnatting. Jeg kom til Oslo klokken 23, og satt i telefonkø til midnatt, forteller 25-åringen.

Det hører med til historien at også flyet fra Oslo ble streikerammet. Først etter en busstur til Stockholm kom Bleie seg til Moskva - med Aeroflot.

- Bør opplyse om pris

Totalt ble det godt over to timer i telefonkø i løpet av streiken. Og det til en kostnad på opptil 2,99 kroner minuttet. Nå er Bleie kritisk til at SAS ikke opplyser om hvor mye det koster å vente i kø hvis man ringer fra mobiltelefon.

— Mange i min aldersgruppe har ikke fasttelefon, og når man er ute og reiser er det i hvert fall ikke mulig å ringe fra annet enn mobilen, sier han.

Chess-abonnenten er neppe den eneste som har fått uventede telefonkostnader på grunn av streiken.

— Det var totalt kaos, og masse mennesker prøvde å ringe for å få informasjon. Jeg tror ikke de visste hvor mye det kostet, forteller han.

- Vet at det koster

— Vi har en ordinær avtale med Telenor om drift av kundetelefonen. Jeg tror folk er klar over at det koster litt å ringe til den, sier pressetalsmann Kenneth Vikse i SAS Braathens.

Han understreker at flyselskapet ikke tjener penger på telefonkøene. Alle inntekter går til teleoperatørene til dem som ringer. Men Vikse medgir at han ikke visste at det var så dyrt å ringe fra mobil.

— Burde dere ikke opplyse om at det koster såpass mye?

— Det er mulig. Men det vil jo variere. Dessuten var dette var en ekstrem situasjon. Normalt har vi få minutters ventetid, og kundene kan bli oppringt av oss når det er ledig kundekonsulent. Under streiken måtte vi koble ut den tjenesten, fordi det var så stor pågang. Vi hadde 300.000 anrop på én dag, sier Vikse.

Kan få refusjon

Nummeret skal kunne ta imot 1000 samtaler av gangen, mens det er 160 kundebehandlere på jobb. Det betyr at det til enhver tid satt hundrevis og ventet på svar under streiken.

— Dersom Bleie kan dokumentere at han har fått 430 kroner i utlegg på grunn av oss, vil jeg anbefale ham å ta kontakt. Det høres ut som noe det er aktuelt å refundere, sier Vikse.

  • Gjelder det alle andre også?

— La meg si det slik, at dersom utgiftene er så store så er det nok lurt å be oss om refusjon. Vi ønsker ikke at kundene skal tape på det som skjedde.

Startpris Dyreste minuttpris Billigste minuttpris Kostnad for 20 min. i kø
Telenor Mobil 0,59 4,39 2,99 60,39 - 88,39
NetCom 0,59/0,69 2,49 2,49 50,49
Chess 0,59/0,69 2,99 1,99 40,39 - 60,49
Tele2 0,69 1,39 1,39 28,49
Telio 0,59 4,39 2,99 60,39 - 88,39
One Mobil 0,87/0,82 0,99 0,84 17,62 - 20,67
Combitel 0,59 2,99 1,99 40,39 – 60,39
Teletopia 0,59 1,99 1,99
MAKS UFLAKS: Ingebjørn Bleie fikk masse problemer og ekstrautgifter da han skulle til Moskva under SAS-streiken. - Jeg har sendt regning på 7000 kroner til SAS. Men det var før jeg fikk telefonregningen, sier studenten. FOTO: SIV DOLMEN
DYRT KAOS: 60.000 passasjerer ble rammet av SAS-streiken 6. og 7. april. Over 11.000 har hittil krevd refusjon av billetten, og i tillegg har tusenvis krevd erstatning for andre utgifter. Nå viser det seg at også telefonregningene kan utløse refusjonskrav. ARKIVFOTO: RUNE NIELSEN