— For første gang på noen år er ruten vår mellom Bergen og Danmark igjen lønnsom, sier administrerende direktør Ingvald Fardal.

Mange spådde Fjord Lines død da storebror Color Line i 2005 inntok Bergen med «Prinsesse Ragnhild» og seilinger til Danmark. Men lillebror overlevde, og giganten trakk seg ut på grunn av for dårlig inntjening.

Overkapasiteten borte

Color Lines inntog førte til dårlige Fjord Line-tall. Selskapet måtte refinansieres og nye eiere kom inn. Snart blir Fjord Line den eneste fergeaktøren fra Bergen.

— Tidligere var det overkapasitet. Det førte til et så lavt prisnivå at ingen tjente penger. Nå er det bedre balanse mellom etterspørsel og kapasitet. Derfor ser vi lysere på fremtiden, sier Ingvald Fardal.

Storhetstiden over

Han innser likevel at utenlandsfergenes storhetstid er over. Derfor er det ikke aktuelt å sette inn en større ferge i den nye ruten mellom Bergen og Hirtshals via Stavanger. Etter hvert vil likevel 15 år gamle «Bergensfjord» bli skiftet ut.

— Da blir det til et skip i noenlunde samme størrelse. Nyanskaffelsen ligger likevel noe lengre frem i tid enn vi hadde håpet, sier Fjord Line-direktøren.

Det skyldes at selskapet har måttet bruke tid på å slåss mot havnemyndighetene i Kristiansand. Fjord Line seilte i sommer mellom sørlandsbyen og Hanstholm med hurtigfergen «Master Cat». Havnevesenet setter helårsdrift som betingelse for at selskapet skal få havneplass for hurtigfergen i 2009.

Klage til ESA

— Vi hadde en ukentlig seiling fra Kristiansand med «Bergensfjord» sist vinter. Det tapte vi penger på. Derfor gjør vi ikke det om igjen, sier Fardal.

Selskapet har derfor valgt å droppe Kristiansand-Hanstholm fra rutekartet, men har klaget vedtaket til Havnevesenet inn for EFTAs overvåkingsorgan ESA.