Senest skjedde det tirsdag, da et SAS-fly på vei fra Gardermoen til Stockholm måtte nødlande etter bare fem minutter i luften på grunn av røyklukt bakerst i flyet.Også ved tre andre anledninger de siste par ukene har SAS foretatt nødlanding:5. juli måtte en Fokker 50 på vei fra Bardufoss til Evenes med 23 passasjerer returnere til Bardufoss etter at den ene motoren stanset.6. juli tvang indikasjonsfeil på den ene motoren og frykt for overoppheting en MD87-maskin, med 66 passasjerer på vei fra Sola til Stanstead i England, til å nødlande på Sola.13. juli valgte et Boeing 767-fly fra Singapore til Bangkok å returnere til flyplassen i Singapore med 190 passasjerer om bord. Årsaken var indikasjon på feil på høyderoret.Nå lover SAS en gjennomgang av sine interne sikkerhetsrutiner.ýVi har meget god sikkerhet i SAS. Men at vi de siste fjorten dagene har avbrutt fire flyginger, er selvfølgelig alvorlig, sier operativ leder for SAS Norge, Freddy Haugen, til Dagbladet.