OLAV GARVIKOsloOpplagsoversikten fra Norske Avisers Landsforbund (NAL), som ble offentliggjort i går, var mistrøstig lesning for ledere og ansatte i en rekke avishus omkring i landet.Av osloavisene er det særlig Dagbladet og Aftenposten som gikk tilbake i fjor. Tabloidavisen mistet 14.414 daglige kjøpere, mens Aftenposten (morgenutgaven) mistet 7.822.Men også flere større regionaviser opplevde tilsvarende tendens. Av disse hadde Bergens Tidende størst tilbakegang. Finansavisen og DN Vinnerne var nærings— og finansavisene. Finansavisen gikk mest frem av alle norske aviser i fjor og hadde en økning på 3.142. Opplaget er nå på nesten 20.000. Dagens Næringsliv gikk frem med 2.018 eksemplarer, til i alt 71.364 i opplag.VG er også blant vinnerne, men økningen var "bare" 2.431. Lederen i NAL, adm. direktør Helge Simonnes, peker på at næringslivsavisene greier seg utmerket, selv om deres lesere er blant de ivrigste brukerne av nettjenester. - En markant redaktør - Når for eksempel Finansavisen går så godt, skyldes det utvilsomt kombinasjonen av en markant redaktør (Trygve Hegnar) og et godt innhold, sier Simonnes. Verken Simonnes eller Hegnar er engstelige for at tilveksten av nettaviser vil true de tradisjonelle papiravisene. Dagbladets sjefredaktør John Olav Egeland er derimot overbevist om at avisene må endre seg og se papir- og nettutgaven i sammenheng. 78 aviser gikk tilbake Norske aviser hadde samlet nedgang på ca. 50.000 i opplag i fjor. 72 aviser gikk frem og 78 tilbake, kunne markedssjef i NAL, Helge Holbæk-Hanssen, opplyse på en pressekonferanse i går.Han understreket at det er stor stabilitet som preger det norske avismarkedet, i motsetning til det vi har sett i Sverige:- Dette er bemerkelsesverdig på bakgrunn av at stadig flere nettaviser og radio- og tv-kanaler kjemper om lesernes tid, slik han ser det.