Problemene oppsto lørdag ettermiddag, og mange tusen kortbrukere kan være berørt.

— Jeg skulle betale en renseriregning på drøye tusen kroner, og etter å ha dratt kortet og tastet inn PIN-koden, fikk jeg meldingen om «teknisk feil», forteller Austad.

Han gjorde så et nytt forsøk, hvorpå det samme gjentok seg.

— Da gikk jeg i stedet til en minibank i nærheten for å ta ut pengene der, og betale i kontanter. Da viste det seg imidlertid at beløpet var trukket to ganger. To og et halvt tusen kroner var «borte» og det var kun noen få hundre kroner igjen på konto.

Da hadde han rett og slett ikke tilgang til nok penger, til et tredje forsøk på å dekke renseriregningen.

Uten tilgang til egne penger

— Hva skal man gjøre i en slik situasjon? undrer bankkortbrukeren.

— Jeg fikk jo i prinsippet ikke kjøpt mat en gang.

Han legger imidlertid til at det ikke var helt krise for ham personlig, da han hadde mulighet for annen tilgang på kontanter. Han reagerer mer på prinsipielt grunnlag.

Systemfeil i 10 minutter

Bankenes betalingssentral (BBS) bekrefter at de hadde et problem med betalingssystemene sine i en periode på rundt ti minutter, like før klokken 14, lørdag. Tidspunktet stemmer overens med Austads renseribesøk.

Mange kan være berørt

Kommunikasjonsdirektør i BBS, Stein-Arne Tjore, forteller at det på en travel lørdag ved 14-tiden foregår tusenvis avtransaksjoner hvert eneste minutt.

Han ser derfor ikke bort i fra at det kan være ganske mange som har opplevd betalingsproblemer i løpet av de drøye 10 minuttene problemene varte lørdag ettermiddag.

- Flest opplever «reserveløsning»

— De fleste skal imidlertid oppleve at de må benytte en såkalt «reserveløsning», der de må signere i stedet for å taste PIN-kode, når det oppstår slike driftsfeil i systemet, forklarer Tjore.

Men bekrefter at flere kortbrukere, avhengig av korttype og bank, kan ha opplevd det Austad har opplevd.

- Sjekk nettbanken din

Etter flere telefoner til sin banks kundeservice fikk Austad endelig bekreftet at pengene allerede sent lørdag ettermiddag ikke lenger var «reservert», og at problemet skulle være ut av verden.

Han oppfordrer imidlertid andre som kan ha opplevd noe lignende under lørdagshandelen om å sjekke nettbanken for doble eller feilaktige uttak, og om så er – ta kontakt med banken sin.

Har du hatt korttrøbbel i dag?

Teknisk feil i bankenes betalingssystemer kan ha rammet tusenvis av kortbrukere, lørdag. Foto: Scanpix