Det var 28. mars i fjor at 61 år gamle Ulf Anders Andersson fikk bot på E18 utenfor Larvik i Vestfold fordi tilhengeren på vogntoget hans hadde for dårlige bremser. Han mente at det ikke var mulig å se at bremsene var skeive og at det var sprekk i rammen. Han ble tilsendt forelegget 31. mai, og ga beskjed 18. juni om at han nekter å betale boten på 8.000 kroner.

I et brev fra politiet datert 15. desember heter det at bøtenivået er standardisert og at det er lite rom for individuelle tilpasninger. Men politiet har likevel valgt å halvere boten som 61-åringen ble ilagt, skriver VG.

— Rart

— Imidlertid har jeg av hensyn til at du ikke er norsk statsborger besluttet å halvere boten slik at det tas mer hensyn til ditt inntektsnivå, heter det i brevet.

Andersson arbeider i Norge og får norsk lønn. Han takker for rabatten, men mener praksisen er underlig.

— Jeg er jo glad for å ha fått rabatt siden jeg er uenig i boten, men jeg synes jo det er veldig rart, sier Andersson.

Politiet ber ham om å vurdere det rabatterte forelegget.

— Et nytt eksemplar av forelegget sendes deg for ny vurdering om du ønsker å akseptere det, skriver politiadvokat Ann Britt Backstrøm i brevet som NTB har fått tilgang på.

Vil ikke kommentere

Men Andersson nekter fortsatt å betale, selv om boten nå er nede på 4.000 kroner. Han har sendt boten videre til sjefen sin.

Politiet ønsker ikke å begrunne nedsettelsen av boten.

— Hva som var grunnlaget her, kan jeg ikke kommentere konkret, sier politiinspektør Magnar Pedersen i Vestfold politidistrikt.

Pedersen erkjenner imidlertid at utenlandske sjåfører i noen tilfeller slipper billigere unna trafikkforseelser enn norske borgere. Men i Sverige kan ikke nordmenn regne med rabatt.

— Nordmenn får akkurat samme bøtene som svensker, så det har ikke noen ting å si, sier assisterende sjef Jeanette Olsson i trafikkpolitiet i Vänersborg.

- Utrolig

Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud betegner overfor NTB saken som utrolig.

— Dette er forskjellsbehandling. For en norsk transportbransje, der man sliter i konkurransen med utenlandske selskaper, er dette nok et eksempel på at norske sjåfører kommer dårligst ut. Her blir det ekstra ille ved at de utenlandske sjåførene reelt sett ikke får mindre, men mer i lønn, på grunn av valutaen, sier Hoksrud.

Bøtenivået kan gjerne diskuteres, men det må være likhet for alle sjåfører for å unngå konkurransevridning, mener stortingsrepresentanten.

Hoksrud har sendt skriftlig spørsmål til justisminister Grete Faremo (Ap).

— Mener statsråden at dette er greit, eller vil statsråden sørge for at alle skal behandles likt ved utferdigelse av bøter?, spør Hoksrud i brevet til Faremo.