Hvitserk startet for ti år siden med å selge ekspedisjoner og reiser utenfor allfarvei. Første året ble det arrangert fem turer. I år arrangeres 34 turer, blant annet på ski til Sydpolen eller til toppen av noen av verdens høyeste fjell.

Turen til Sydpolen koster 60.000 dollar, eller vel 360.000 norske kroner. I tillegg må du komme deg til og fra Chile selv. Totalprisen for pakketuren til Sydpolen kommer på mellom 400.000 og 500.000 kroner.

— Vi bruker 40 dager til Sydpolen på ski. Hele prosjektet tar cirka to måneder. I tillegg må du ha 500 treningstimer i forkant, sier ekspedisjonsleder Inge Meløy.

Han deler kundegruppen inn i tre.

— En tredel har ganske mye penger, en tredel har normalt mye penger, mens den siste tredelen ikke har mye penger, men prioriterer knallhardt.

- Markedet vil ha mer

— Vi har en solid økning, og markedet vil ha mer, sier daglig leder Sissel Weng i Hvitserk & Eventyrreiser.

— Velstanden har økt betydelig i Norge. Individualisme og selvrealisering blir beskrevet som det største verdiskiftet som preger vår tid. Den økonomiske veksten fører til at vi får dekket våre basale behov, nå kan vi konsentrere oss om opplevelser og å dyrke interesser, mener Weng.

Rolf Forsdahl, reiselivsdirektør i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH), bekrefter utviklingen.

— Det brukes mer penger på ferier i aktivitetsøyemed, sier han.

— Det kan være golfferie, skiferie, sykkelturer, seilturer, eller turer som innebærer å henge i et rep i en 400 meter bratt skråning, sier Forsdahl.

Han mener «slow living» er blitt en trend, og nevner sykling, seiling og pilegrimsvandring som eksempel.

— Før var det viktigste å komme seg bort, og flate ut på stranden. Trenden nå er at ferien skal ha et innhold. Man vil være fysisk aktiv.

2-3 millioner til utlandet

Forsdahl sier nordmenn er et av folkeslagene i verden som reiser mest.

— Det selges omkring én million pakketurer i Norge, og minst like mange individuelle reiser ut av landet. Samlet reiser nordmenn på to-tre millioner utenlandsturer hvert år. Det har vært en stigende utvikling siden 1992, sier reiselivsdirektøren.

— Er det en trend at folk kjøper dyre reiser og flasher penger på den måten?

— Velstanden fordeler seg på ulike grupper. Noen liker flotte hoteller, dyre biler og dyrt golfutstyr. Andre velger å utforske sitt indre. Noen vil si det er trendy å ikke flashe rikdom. De med et reflektert forhold til penger velger den andre retningen, gjerne en tre ukers fottur på Hardangervidda.

Kjøper mye sportsutstyr

Sportsutstyrsbransjen solgte produkter for nesten ti milliarder kroner i 2006, inkludert merverdiavgift. Det er en økning på nesten to milliard kroner på tre år. Hos G-sport alene kjøpte nordmenn sportsutstyr for 2,5 milliarder kroner i 2006.

— Norge går som en kule. Folk har mer penger, og da drypper det også på oss, sier Trond Hansen, daglig leder i Sportsbransjen AS.

— I et folkehelseperspektiv er det veldig bra at folk bruker penger på helse, mener Hansen.

ANNERLEDES PAKKETUR: Fem deltakere var med på denne ekspedisjonen til Sydpolen i november og desember 2005. Skituren tar 40 dager. FOTO: INGE MELØY, HVITSERK & EVENTYRREISER
8201 MOH: Denne ekspedisjonen til verdens sjette høyeste fjell, Cho Oyn i Tibet, fant sted i september og oktober 2006. FOTO: INGE MELØY, HVITSERK & EVENTYRREISER